
Produkten levererar ett engångsuttag av fastighetsinformation som kan integreras i ditt eget verksamhetssystem. Det är en ögonblicksbild över hur informationen ser ut just vid uttagstillfället. Produkten kommer ersättas av Fastighetsinformation Nedladdning och Taxering Nedladdning.
Kort om produkten
Fastighetsuttag kommer att ersättas av produkterna Fastighetsinformation Nedladdning och Taxering Nedladdning från och med januari 2025.
Fastighetsuttag ger dig möjlighet att beställa fastighetsinformation i semikolonseparerade textfiler enligt överföringsformatet (ÖFF) och använda informationen i dina egna system och applikationer.
Uttag kan göras:
- för ett geografiskt område (Län/Kommun/Församling)
- för en viss bestämd stock av fastigheter
- på det urval av tabeller/objekt, innehållande fastighetsinformation, som beställs
- på exempelvis småhus, hyreshus eller andra typer av fastigheter.
Pågående produktutveckling inom fastighetsinformation - Inom Lantmäteriet sker ett kontinuerligt arbete med att erbjuda nya och förbättrade sätt att konsumera informationen. Införandet sker successivt. När samtliga informationsmängder finns tillgängliga är avsikten att avveckla Fastighetsavisering via ÖFF-formatet.
Dokumentation
Tillhandahållande Fastighetsinformation (pdf, nytt fönster).
Dokumentet beskriver samtliga tabeller i överföringsformatet på en övergripande nivå.
Formatbeskrivning
Detaljerad beskrivning av överföringsformatet version 11.50.
Formatbeskrivning ÖFF 11.50 (pdf, nytt fönster).
Versionen gäller från 8 oktober 2020.
Kommande Formatbeskrivning ÖFF 11.50 rev 3 (pdf, nytt fönster).
Versionen gäller från 30 september 2023.
Översikt tabeller, grupper och regler (xlsx, nytt fönster).
Översikten redovisar vilka grupper/tabeller som går att beställa tillsammans med en kort beskrivning och övrig viktig information. En mer detaljerad beskrivning av tabeller och hur du beställer finns i dokumentet Tillhandahållande av Fastighetsinformation, information på fältnivå samt datamodeller finns i Formatbeskrivning.
Koder
Information och förklaring av typkod (fastigheters olika användning) och förteckning över koder för juridisk form finns på Skatteverkets webbplats.
Så här hämtar du filerna när du har beställt fastighetspris- eller fastighetsinformation
Hämtning kan ske via sftp-klient eller https-prototokoll som är krypterade åtkomstsätt. Varje kund identifieras med sitt användarnamn samt lösenord som har skickats via e-post om så angetts vid beställning.
Tillgängligheten är i princip 24 timmar/dygn med avbrott för service och uppgraderingar med mera.
Hämtning via sftp-klient
Som sftp-klient kan t.ex. Filezilla, Winscp eller sftp.exe (ingår i PuTTY) användas.
Server/hostname: sftp://hamtplats.lantmateriet.se
Login ID:
Password:
Hämtning via webbläsare och https-protokoll
Ange: https://hamtplats.lantmateriet.se/katalognamn
Sedan visas en dialogruta och där anger man användarnamn samt lösenord.
Exempel: https://hamtplats.lantmateriet.se/AD_288_180024_01
Leveransfiler
Aviseringsfiler levereras med en fil för alla objekt/tabeller. Aviseringsfiler sparas upp till 2 månader på hämtplatsen. Första månaden sparas aviseringsfiler under leveranskatalogen. Därefter flyttas och sparas filerna under leveranskatalogens undermapp ”backup”. Vi kan återskapa raderade filer, upp till 6 månader bakåt, mot en avgift om 800 kr per fil.
Testdata
Gällande version ÖFF 11.50 rev 3
Fastighetsuttag
- Fastighetsuttag (46,5 MB)
- Fastighetsuttag med 50B, 90B med flera tabeller (36,9 MB)
- Fastighetsuttag med inskrivet ägande utan personnummer och 42P med övrig taxeringsinformation (7,7 MB)
Fastighetsavisering
Beställ produkt
Du kan beställa fastighetsinformation direkt från oss eller från någon av våra återförsäljare. Återförsäljarna kan dessutom hjälpa dig med anpassning och bearbetning av informationen.
Vill du ha kostnadsfri information om din egen fastighet är du välkommen att använda vår e-tjänst Min fastighet. Läs mer om Min fastighet.
Vill du ha uppgifter ur Fastighetsregistret enligt offentlighetsprincipen är du välkommen att kontakta Kundcenter.
Beställ från Lantmäteriet
Vill du beställa direkt från oss på Lantmäteriet använder du Beställningsformuläret.
Om du vill använda våra geodatatjänster i din verksamhet behöver du först teckna en licens för nyttjande. Skicka in en förfrågan via vårt Beställningsformulär.
Vad ska du göra med informationen?
Hur personuppgifter i fastighetsregistret får användas styrs bland annat av lagen (2000:224) om fastighetsregister och allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Innan vi kan ge dig tillgång till personuppgifter i fastighetsregister behöver vi pröva ditt ändamål med behandlingen. Det innebär att vi kommer att fråga vad du ska göra. Ansökningsblanketterna finns i svensk och engelsk version.
Blanketter för ändamålsprövning för uttag-, aviserings- och nedladdningsprodukter
- Ansökan om uttag och aviseringar (dotx, nytt fönster)
- Ansökan om uttag och aviseringar för kommunal verksamhet (dotx, nytt fönster)
Lantmäteriet granskar även alla beställningar utifrån ett sekretessperspektiv. Sekretess gäller bland annat för uppgifter som rör totalförsvaret om det kan antas skada landets försvar, eller anses utgöra en fara för rikets säkerhet om uppgiften röjs enligt 15 kap
2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Prövningen kan därför i vissa fall ta från tre till fem arbetsdagar.
Blanketter för ändamålsprövning för direktåtkomsttjänster*
* inklusive Belägenhetsadress Nedladdning Inspire och Byggnad Nedladdning Inspire
- Ansökan om direktåtkomst (dotx, nytt fönster)
- Ansökan om direktåtkomst för kommuner (dotx, nytt fönster)
- Användning av Samfällighetsförening Direkt (dotx, nytt fönster)
- Ansökan ArkivSök/Akt Direkt (dotx, nytt fönster)
- Ansökan ArkivSök/Akt Direkt för kommuner (dotx, nytt fönster)
Beställ från återförsäljare
Behöver du hjälp med att köpa fastighetsinformation eller om du vill ha en skräddarsydd lösning för just din verksamhet ska du vända dig till någon av våra återförsäljare av geodata.