Krisberedskap och blåljus

Lantmäteriet samarbetar med Trafikverket och Myndigheten för samhällskydd- och beredskap, MSB, för att underlätta tillgången till nationella geodata för krisberedskaps- och blåljusaktörer. Tillsammans har vi tagit fram ett underlag för en nationell gemensam bakgrundskarta för krisberedskap och blåljus.

Gemensam lägesbild kräver gemensam bakgrundskarta

Många gånger behöver krisberedskaps- och blåljusaktörer samarbeta över geografiska och organisatoriska gränser. Då är det viktigt att ha en gemensam lägesbild med utgångspunkt i en gemensam bakgrundskarta.

Bakgrundskartan är en viktig förutsättning för att aktörerna ska kunna lokalisera, hitta rätt, välja bästa vägen och genomföra insatser effektivt.

Rekommendationer för en nationell bakgrundskarta

Den topografiska webbkartan utgör basen, den finns tillgänglig som visningstjänst för användning online, och som nedladdningsprodukt för användning offline. Utöver den topografiska webbkartan rekommenderas tjänster och produkter som innehåller adresser, byggnader, fastighetsindelning ortnamn och höjddata.

MSB rekommenderar att alla krisberedskaps- och blåljusaktörer använder en gemensam nationell bakgrundskarta som innehåller ett urval av Lantmäteriets produkter och tjänster.

Här finns listan med alla produkter och tjänster i den nationella bakgrundskartan.

Utan kostnad för ambulans- och räddningstjänstverksamhet

För att underlätta för regionernas ambulansverksamheter och kommunala räddningstjänster erbjuder Lantmäteriet kostnadsfri tillgång till ett urval av de rekommenderade produkterna och tjänsterna, läs mer om kostnadsfria geodata för ambulans- och räddningstjänstverksamheter

Exempel på hur bakgrundskartan kan se ut

Lantmäteriets e-tjänst Min karta (nytt fönster) visar hur den topografiska webbkartan och ortofoton tillsammans med fastighetsindelning, adresser, byggnader, ortnamn och höjddata kan fungera. Genom MSB:s rekommendationer om vilka produkter och tjänster som ingår i den nationella bakgrundskartan så kan krisberedskaps- och blåljusaktörer skapa likartad funktionalitet som i e-tjänsten Min karta.

Installera för att säkerställa tillgång och aktualitet

Krisberedskaps- och blåljusaktörer behöver installera och kombinera produkterna och tjänsterna i sina system för att säkerställa att de alltid har tillgång till den rekommenderade bakgrundskartan, både online och offline. För att hålla bakgrundskartan aktuell är det viktigt att aktörerna uppdaterar genom att ladda hem den senaste versionen av nedladdningsprodukterna. MSB rekommenderar aktörerna att säkerställa både tillgång och aktualitet i bakgrundskartan.

Läs rekommendationerna på MSB:s webbplats (nytt fönster).

Nationellt referenssystem för positionering

Ett gemensamt referenssystem är en av grunderna för att krisberedskaps- och blåljusaktörer ska kunna kommunicera om positionen för en händelse. MSB rekommenderar det nationella referenssystemet SWEREF 99 TM i plan och höjdsystemet RH2000.

Kommuner säkerställer kvaliteten med Blåljuskollen

Det är viktigt att bakgrundskartan är tillförlitlig och visar rätt information särskilt gällande objekt och företeelser som är viktiga för blåljusaktörer att hitta rätt. På rätt plats, i rätt tid ställer krav på aktuella kommundata.

Förändringar i våra kommuner, som till exempel nya vägar, byggnader och grönområden, ställer krav på att kommuner uppdaterar sina geodata och kartinformation för att den ska vara aktuell.

Lantmäteriet har tillsammans med Trafikverket tagit fram en checklista, kallad Blåljuskollen, för Sveriges kommuner. Checklistan är till för kommunerna att kvalitetssäkra sina geodataprocesser så att de skapar och uppdaterar den information som blåljusaktörer behöver för att hitta rätt. MSB rekommenderar kommuner att genomföra Blåljuskollen.

Läs mer om Blåljuskollen.