
Tjänsten ger åtkomst till en del av akterna som finns i Lantmäteriets arkiv. Det är akter från statliga och kommunala lantmäteriarkiv som finns tillgängliga hos Lantmäteriet.
Kort om produkten
Akterna innehåller oftast en karta med tillhörande handlingar och beskriver hur fastigheten bildades eller vilken förändring som har skett på den. Handlingen beskriver hur förrättningen har genomförts och vilka beslut som har tagits samt även information om samfälligheter, gemensamhetsanläggningar, servitut och rättigheter. I arkiven ingår även detaljplaner och andra markreglerande bestämmelser.
Tjänsten har en sökmöjlighet:
- Hämta en akt som innehåller en eller flera sidor
Så ofta uppdateras informationen
Akterna upprättas av lantmäterimyndigheterna i samband med fastighetsbildning. Förutom den statliga myndigheten Lantmäteriet finns 39 kommunala lantmäterimyndigheter (KLM) som ansvarar för fastighetsbildning.
I och med digital arkivering kommer akterna in till det digitala arkivet direkt och blir tillgängliga i tjänsten. Det finns dock fortfarande akter som arkiveras analogt och dessa skannas 1-2 ggr/år.
Tillgänglighet
Våra geodatatjänster är normalt tillgängliga dygnet runt och support ger vi under dagtid. Läs mer om tillgänglighet för geodatatjänster.
Dokumentation
Tjänsternas versioner kan överlappa varandra, så var uppmärksam på vilken version du plockar hem. Versionshistoriken beskriver de förändringar som skett vid respektive uppdateringstillfälle.
Versionshistorik
Version och datum | Ändring sedan föregående version |
Akt Direkt v.5 Tillgänglig i verifieringsmiljö: Tillgänglig i produktionsmiljö: |
|
Akt Direkt v.4 Avvecklad 2023-03-31 |
|
Akt Direkt v.3 |
Avvecklas 2023-03-31 |
Tekniskt ramverk och standard för direktåtkomstprodukter
Våra produkter för direktåtkomst baseras främst på standarder från World Wide Webb Consortium (3WC) och The Open Geospatial Consortium (OGC).
World Wide Webb Consortiums webbplats (nytt fönster)
The Open Geospatial Consortium webbplats (nytt fönster)
Tjänstegränssnitten är REST baserade där objekttyper i många fall är uppbyggda med hjälp av GML (Geography Markup Language) eller JSON (JavaScript Object Notation) för att beskriva dess geografiska egenskaper.
Tjänsterna är av karaktären 'fråga-svar' där konsumenten (användarens system) skickar ett tjänsteanrop med sökbegrepp eller urvalsparametrar över Internet och erhåller en lista med ett eller flera geografiska objekt som svar.
För att snabbt komma igång och testa tjänsterna innan de är integrerade i ett eget system kan ett verktyg, som exempelvis Postman som är ett verktyg för test av REST-baserade webservices, användas.
Postmans webbplats (nytt fönster)
Vill du ha djupare teknisk information om våra geodataprodukter kan du läsa mer i produktdokumentationen.
Våra geodataprodukter med API:er kräver att du har en applikation eller programvara som kan hantera tjänsterna. För att titta på fastighetsinformation eller kartor direkt i din webbläsare kan du istället använda Lantmäteriets e-tjänster.
Beställ produkt
Du kan beställa fastighetsinformation direkt från oss eller från någon av våra återförsäljare. Återförsäljarna kan dessutom hjälpa dig med anpassning och bearbetning av informationen.
Vill du ha kostnadsfri information om din egen fastighet är du välkommen att använda vår e-tjänst Min fastighet. Läs mer om Min fastighet.
Vill du ha uppgifter ur Fastighetsregistret enligt offentlighetsprincipen är du välkommen att kontakta Kundcenter.
Beställ från Lantmäteriet
Vill du beställa direkt från oss på Lantmäteriet använder du Beställningsformuläret.
Om du vill använda våra geodatatjänster i din verksamhet behöver du först teckna en licens för nyttjande. Skicka in en förfrågan via vårt Beställningsformulär.
Vad ska du göra med informationen?
Hur personuppgifter i fastighetsregistret får användas styrs bland annat av lagen (2000:224) om fastighetsregister och allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Innan vi kan ge dig tillgång till personuppgifter i fastighetsregister behöver vi pröva ditt ändamål med behandlingen. Det innebär att vi kommer att fråga vad du ska göra. Ansökningsblanketterna finns i svensk och engelsk version.
Blanketter för ändamålsprövning för uttag-, aviserings- och nedladdningsprodukter
- Ansökan om uttag och aviseringar (dotx, nytt fönster)
- Ansökan om uttag och aviseringar för kommunal verksamhet (dotx, nytt fönster)
Lantmäteriet granskar även alla beställningar utifrån ett sekretessperspektiv. Sekretess gäller bland annat för uppgifter som rör totalförsvaret om det kan antas skada landets försvar, eller anses utgöra en fara för rikets säkerhet om uppgiften röjs enligt 15 kap
2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Prövningen kan därför i vissa fall ta från tre till fem arbetsdagar.
Blanketter för ändamålsprövning för direktåtkomsttjänster*
* inklusive Belägenhetsadress Nedladdning Inspire och Byggnad Nedladdning Inspire
- Ansökan om direktåtkomst (dotx, nytt fönster)
- Ansökan om direktåtkomst för kommuner (dotx, nytt fönster)
- Användning av Samfällighetsförening Direkt (dotx, nytt fönster)
- Ansökan ArkivSök/Akt Direkt (dotx, nytt fönster)
- Ansökan ArkivSök/Akt Direkt för kommuner (dotx, nytt fönster)
Beställ från återförsäljare
Behöver du hjälp med att köpa fastighetsinformation eller om du vill ha en skräddarsydd lösning för just din verksamhet ska du vända dig till någon av våra återförsäljare av geodata.
API-portal
I API-Portalen har du som användare av Lantmäteriets direktåtkomsttjänster möjlighet att bland annat hantera behörighetsnycklar för de tjänster du har åtkomst till.
Som inloggad användare kan du se och hantera de tjänster du har åtkomst till, samt skapa behörighetsnycklar och behörighetsgrupper.
API-Portalen finns för både produktionsmiljö och verifieringsmiljö för våra direktåtkomsttjänster. Du loggar in i respektive miljös API-Portal för att hantera tjänster och behörighet för just den miljön.