Produkten ger möjlighet att hämta information om byggnader från fastighetsregistrets byggnadsdel.
Kort om produkten
Byggnad Direkt innehåller information från fastighetsregistret om byggnader som används för olika ändamål som till exempel bostad, industri och kulturella ändamål.
Viktigt att veta
Tänk på följande innan du beställer produkten:
- För att använda produkten behöver du betala en avgift.
- Din användning kommer att behöva prövas juridiskt i enlighet med fastighetsregisterlagen och du behöver teckna en licens med villkor för användning.
- Informationen i produkten är uppdelad i ett antal valbara delmängder.
- Du gör anrop direkt mot Lantmäteriet och får uppdaterad information i realtid.
- Du behöver ett system eller en applikation för att kunna använda produkten. Den har ett programmeringsgränssnitt (API) och kan inte användas direkt i en webbläsare.
Så ofta uppdateras informationen
Kommunen är den myndighet som ansvarar för byggnadsregistreringen och för att uppgifterna är korrekta. Informationen uppdateras dagligen. Ajourhållningstiden varierar för de olika kommunerna.
Byggnadsdelen i fastighetsregistret omfattar byggnader i alla 290 kommuner och innehåller cirka sju miljoner byggnader.
När fastighetsregistret är uppdaterat slår förändringarna omgående igenom i produkten.
Dokumentation
Produktdokumentation för Byggnad Direkt finns i Dokumentation geodataprodukter (nytt fönster).
Beställ produkt
Du kan beställa fastighetsinformation direkt från oss eller från någon av våra återförsäljare.
Vill du ha kostnadsfri information om din egen fastighet är du välkommen att använda vår e-tjänst Min fastighet. Läs mer om Min fastighet.
Vill du ha uppgifter ur fastighetsregistret enligt offentlighetsprincipen är du välkommen att kontakta Kundcenter.
Beställ från Lantmäteriet
Vill du beställa direkt från oss på Lantmäteriet använder du Beställningsformuläret.
För att använda våra geodataprodukter behöver du licens för nyttjande.
I beställningsformuläret kan du både beställa geodataprodukter och ansöka om ett licensavtal.
Vad ska du göra med informationen?
Hur personuppgifter i fastighetsregistret får användas styrs bland annat av lagen (2000:224) om fastighetsregister och allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Innan vi kan ge dig tillgång till personuppgifter i fastighetsregistret behöver vi pröva ditt ändamål med behandlingen. Det innebär att vi kommer att fråga vad du ska göra. Ansökningsblanketterna finns i svensk och engelsk version.
Blanketter för ändamålsprövning för uttag-, aviserings- och nedladdningsprodukter
- Ansökan om uttag och aviseringar (dotx, nytt fönster)
- Ansökan om uttag och aviseringar för kommunal verksamhet (dotx, nytt fönster)
Lantmäteriet granskar även alla beställningar utifrån ett sekretessperspektiv. Sekretess gäller bland annat för uppgifter som rör totalförsvaret om det kan antas skada landets försvar, eller anses utgöra en fara för rikets säkerhet om uppgiften röjs enligt 15 kap
2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Prövningen kan därför i vissa fall ta från tre till fem arbetsdagar.
Blanketter för ändamålsprövning för direktåtkomsttjänster*
* inklusive Belägenhetsadress Nedladdning Inspire och Byggnad Nedladdning Inspire
- Ansökan om direktåtkomst (dotx, nytt fönster)
- Ansökan om direktåtkomst för kommuner (dotx, nytt fönster)
- Användning av Samfällighetsförening Direkt (dotx, nytt fönster)
- Ansökan ArkivSök/Akt Direkt (dotx, nytt fönster)
- Ansökan ArkivSök/Akt Direkt för kommuner (dotx, nytt fönster)
Beställ från återförsäljare
Vill du ha hjälp med att beställa våra geodataprodukter eller få en anpassad lösning för din verksamhet kan du vända dig till någon av våra återförsäljare av geodata.
API-portal
I API-Portalen har du som användare av Lantmäteriets direktåtkomsttjänster möjlighet att bland annat hantera behörighetsnycklar för de tjänster du har åtkomst till.
Som inloggad användare kan du se och hantera de tjänster du har åtkomst till, samt skapa behörighetsnycklar och behörighetsgrupper.
API-Portalen finns för både produktionsmiljö och verifieringsmiljö för våra direktåtkomsttjänster. Du loggar in i respektive miljös API-Portal för att hantera tjänster och behörighet för just den miljön.