Pantsystem

Pantsystem består av ett handläggningssystem och ett pantbrevregister. Systemet gör låneprocessen enklare och ökar säkerheten, men kan även användas för att digitalisera skriftliga pantbrev.

Om Pantsystem

Idag är alla större svenska banker, kreditinstitut, fastighetsbolag, försäkringsbolag och även Kronofogdemyndigheten anslutna till Pantsystem. Privatpersoner kan inte ansluta sig till systemet, men som fastighetsägare eller tomträttsinnehavare kan du ändå ansöka om en inteckning i fastigheten eller tomträtten. Om du lånar pengar av en privatperson kan du ansöka om ett skriftligt pantbrev som lämnas över till långivaren som säkerhet för lånet.

Pantsystem är tillgängligt dygnet runt.
Uppdateringar av systemet, och angränsande system, kan påverka driften. Uppdateringar sker som regel utanför kontorstid, mellan kl 17-07.

Användbara länkar

Avgifter Pantsystem från och med 1 januari 2022 (pdf, nytt fönster)

Ta del av användarmanualen för systemet (pdf, nytt fönster)

Prenumerera på Pantsystems nyhetsbrev 

Anslutning till Pantsystem

För att ansluta sig som kund till Pantsystem krävs ett avtal mellan kund och Lantmäteriet och ett medgivande till autogirodragning. Det kostar inget att ansluta sig men transaktionerna som man gör i systemet faktureras månadsvis.

Behöver du behörighet till systemet? Ta kontakt med en behörighetsadministratör inom din egen organisation så får du hjälp. 

Som ansluten kund till Pantsystem sköter man själv sin behörighetsadministration (att lägga upp användare och lösenordshantering). Lantmäteriet tillhandahåller inga utbildningar i Pantsystem, utan hänvisar till användarmanualen (pdf, nytt fönster).

En panthavare kan aldrig se någon annans innehav av datapantbrev i Pantsystem.

Information till Behörighetsadministratörer för Pantsystem

Pantsystem kommer precis som det gamla pantbrevssystemet att ha en behörighetslösning som bygger på att en behörighetsadministratör hos kund skapar och administrerar användaridentiteter inom sin egen organisation.

Anslutna kunder anmäler till Kreditmarknadsservice på Lantmäteriet vem som ska vara behörighetsadministratör. Som behörighetsadministratör kan du endast skapa och administrera användare för den/de organisationer som har anmält till Lantmäteriet att du ska vara behörighetsadministratör.

Om du redan har ett konto hos Lantmäteriet kommer det inte skickas ut något nytt användarnamn och lösenord till dig i samband med att du blir registrerad som Behörighetsadministratör. Behörigheten till applikationen Pant läggs på ditt befintliga konto och du använder dina befintliga inloggningsuppgifter för att logga in i gränssnittet.

Användarmanual för att skapa användare till Pantsystem (pdf, nytt fönster)

Säker hantering av pantbrev

Datapantbrev är säkrare än skriftliga eftersom de förvaras digitalt och därför inte riskerar att tappas bort. Hanteringen av panterna blir också mycket enklare för anslutna kunder om de är digitala.

Informationen om vem som har ett datapantbrev i sitt arkiv är sekretessbelagd, men du som är fastighetsägare och har lagfart på fastigheten eller är tomträttsinnehavare kan beställa information om var datapantbreven finns.

Beställ information ur Pantsystem

Vill du beställa information är du välkommen att fylla i vårt formulär för beställning av utdrag ur pantbrevsregistret, alternativt kontakta vårt pantbrevsregister på telefon: 026-63 37 00 eller e-post: pantbrevsregistret@lm.se.

Skriftliga pantbrev som inte är belånade

Om du har skriftliga pantbrev eller inteckningsreverser som inte är belånade kan du konvertera dem till datapantbrev. De placeras sedan säkert som ägarregistrerade panter hos oss på Lantmäteriet och det finns ingen risk för att de tappas bort eller förstörs.

Du kan välja att registrera, och skriva ut, datapantbrev hos oss.

Ingivarnummer

Ingivarnummer används för att de som hanterar många inskrivningsärenden ska kunna få en samlingsfaktura. Banker, kreditinstitut och andra ingivare som hanterar större mängder av ärenden kan vända sig till oss på Lantmäteriet för att få ett ingivarnummer.

Läs mer om ingivarnummer (pdf, nytt fönster)

Kontakta oss

Kreditmarknadsservice

E-post: pantbrev@lm.se
Tel: 026-63 48 00

Öppettider för Kreditmarknadsservices support i Pantsystem

Supporten är bemannad helgfri måndag-fredag kl 9-12 och 13-16. Avvikande öppettider kan förekomma.