Languages Lättläst Teckenspråk

Hantera pantbrev

Vi på Lantmäteriet ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten genom Pantbrevssystemet och samarbetar med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag. Om du till exempel vill ansöka om ett nytt pantbrev, om ditt skriftliga pantbrev har kommit bort eller om du vill konvertera ett skriftligt pantbrev till ett datapantbrev, kan vi hjälpa dig.

Ett pantbrev är ett bevis på att det finns en inteckning i fastigheten. Pantbrev kan utfärdas både i pappersform och som datapantbrev (digital form). Idag är det vanligast att man ansöker om datapantbrev, både av säkerhetsskäl men också för att alla stora banker är anslutna till pantbrevssystemet. Om du har skriftliga pantbrev kan det vara klokt att byta ut dem mot datapantbrev, för då riskerar du inte att värdehandlingen försvinner eller förstörs.

Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på 0771-63 63 63 (tonval 2) under vardagar mellan 09.00-16.00.