På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Hantera pantbrev

Vi på Lantmäteriet ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten genom Pantbrevssystemet och samarbetar med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag. Om du till exempel vill ansöka om ett nytt pantbrev, om ditt skriftliga pantbrev har kommit bort eller om du vill konvertera ett skriftligt pantbrev till ett datapantbrev, kan vi hjälpa dig.

Ett pantbrev är ett bevis på att det finns en inteckning i fastigheten. Pantbrev kan utfärdas både i pappersform och som datapantbrev (digital form). Idag är det vanligast att man ansöker om datapantbrev, både av säkerhetsskäl men också för att alla stora banker är anslutna till pantbrevssystemet. Om du har skriftliga pantbrev kan det vara klokt att byta ut dem mot datapantbrev, för då riskerar du inte att värdehandlingen försvinner eller förstörs.

 

Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på 0771-63 63 63 (tonval 2) under vardagar mellan 09.00-16.00. 

Dela den här sidan med andra

Kartor

Ge bort en historisk karta i julklapp!

Välj ut en riktigt fin karta ur vårt historiska arkiv. Beställ före den 14 december så får du kartan före jul.

Historiska kartor

Fastigheter

Upphävande av förordnande enligt plan- och bygglagen, PBL

Har du fått brev från oss gällande en ändring i Plan- och bygglagen? Vill du veta vad det innebär för dig?

Läs mer

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

Kartor

Har du upptäckt ett fel i våra kartor?

Vi vill gärna att du hjälper oss att förbättra kartan, så hör av dig till oss!

Anmäl fel i karta

Öppna data

Ladda ner historiska ortofoton gratis

Nu släpper vi ett rikstäckande lager av historiska ortofoton som öppna data.

Ladda ner bilderna