Ansök, följ eller komplettera ett ärende
I vår e-tjänst kan du ansöka om lantmäteriförrättning. Där kan du se ditt eventuella egna fastighetsinnehav eller söka den information om Sveriges fastigheter som du behöver för att göra en så korrekt ansökan som möjligt. Till din hjälp finns även ett kartverktyg med mät- och ritmöjligheter så du kan skissa fram dina önskemål på bästa sätt.
När du loggar in i vår e-tjänst får du mer information om hur du ansöker.
För att använda e-tjänsten behöver du ha en e-postadress och en e-legitimation, till exempel mobilt Bank-ID. På webbplatsen e-legitimation.se kan du läsa mer om e-legitimation (nytt fönster). Vi har tips som kan ge dig hjälp om du har problem att logga in.
De åtgärder du kan ansöka om i e-tjänsten är:
- Avstyckning. Läs mer om Avstyckning
- Fastighetsreglering. Läs mer om Fastighetsreglering
- Sammanläggning. Läs mer om Sammanläggning
- Klyvning. Läs mer om Klyvning
Ska du ansöka om andra åtgärder, eller saknar du e-postadress eller e-legitimation, så använd vår blankett Ansök om lantmäteriförrättning (pdf, nytt fönster).
Läs mer om vad som händer när vi tagit emot din ansökan.
Juridisk person eller organisation
I dagsläget finns inget stöd för juridiska personer att ansöka via vår e-tjänst. Om du vill skapa en ansökan i egenskap av exempelvis ett företag sker ansökan via vår blankett Ansök om lantmäteriförrättning (pdf, nytt fönster).
I e-tjänsten kan du följa pågående ärenden, både de du själv ansökt om och de du på annat sätt är berörd av. Du loggar in med din e-legitimation. På webbplatsen e-legitimation.se kan du läsa mer om e-legitimation (nytt fönster).
Om du inte har tillgång till dator eller e-legitimation så kan du kontakta vårt Kundcenter för att ta del av information om ditt pågående ärende. Vid kontakt med Kundcenter är det bra om du har ärendenummer och/eller kommun och fastighetsbeteckning tillgängligt. Det är först efter att en handläggare blivit tilldelad ditt ärende och påbörjat sin utredning, som du kan få besked om möjligheterna för åtgärden och vad det kan komma att kosta.
Uppgifterna om din förrättning tas bort 30 dagar efter att förrättningen är slutförd. Handlingarna från ditt ärende finns därefter att nå via tjänsten Min fastighet, där du som privatperson kan logga in med e-legitimation. Ta del av mer information om Min fastighet och hur du loggar in.
Juridisk person eller organisation
Som juridisk person/företrädare för en organisation kan du också följa pågående ärenden som du själv skickat in eller i övrigt är berörd av. Du loggar in med användaruppgifter som du beställer från Lantmäteriet. Läs mer om hur du ansöker om inloggning och administratörsrättigheter.
Ombud eller dödsbodelägare
Ska du logga in för första gången som ombud eller dödsbodelägare så behöver du först kontakta lantmätaren som handlägger ditt ärende, innan du kan använda din e-legitimation.
Bekräfta att du har blivit delgiven
Ibland behöver Lantmäteriet en försäkran om att du har tagit del av vår information genom så kallad delgivning. Du kan välja att lämna din bekräftelse via papperspost, eller digitalt med din e-legitimation, via vår e-tjänst.
Har du fått ett utskick med uppmaning att bekräfta att du tagit emot information från oss behöver du:
- Logga in i e-tjänsten där dina pågående ärenden finns listade
- Klicka in dig i ärendet som det gäller
- Klicka på Bekräfta att du har blivit delgiven
I vår e-tjänst kan du som har ett pågående ärende hos Lantmäteriet komplettera med ytterligare handlingar. För att kunna använda tjänsten krävs det att du loggar in med din e-legitimation, till exempel mobilt bank-ID. På webbplatsen e-legitimation.se kan du läsa mer om e-legitimation (nytt fönster).
Om du vill skicka in dokument till ditt ärende i egenskap av juridisk person eller organisation, eller om du inte har en e-legitimation, så kan du göra det via post.
Komplettera med ytterligare underskrift
Du som är sökande i en pågående förrättning kan behöva komplettera din ansökan med ytterligare underskrifter. Detta görs på begäran av Lantmäteriet. För att göra det bjuder du in medsökande via e-tjänsten.
Bekräfta att du har blivit delgiven
Ibland behöver Lantmäteriet en försäkran om att du har tagit del av vår information genom så kallad delgivning. Du kan välja att lämna din bekräftelse via papperspost, eller digitalt med din e-legitimation, via vår e-tjänst.
Har du fått ett utskick med uppmaning att bekräfta att du tagit emot information från oss behöver du:
- Logga in i e-tjänsten där dina pågående ärenden finns listade
- Klicka in dig i ärendet som det gäller
- Klicka på Bekräfta att du har blivit delgiven