Arkivarie, flexibel arbetsort

Arkivarie, flexibel arbetsort

Din roll hos oss

Som arkivarie på Lantmäteriet - Sveriges näst äldsta myndighet, grundad 1628 -  ingår du i ett team som leds av en teamledare. Funktionen är en del av en central enhet som även omfattar myndighetens registratorer. Nu söker vi en ny kollega då en av våra kollegor går vidare till ny roll inom myndigheten.

I rollen som arkivarie arbetar du myndighetsövergripande med både digital och analog informationshantering. I dina arbetsuppgifter ingår att arkivera myndighetens allmänna handlingar, både fysiska och digitala, samt att vårda arkivmaterial genom att ordna, förteckna och gallra handlingar. I arbetet ingår även att hantera inkommande ärenden, göra leveranser till Riksarkivet och ta emot leveranser från Lantmäteriets lokalkontor.

Du kommer att uppdatera arkivredovisningen, vilket bland annat innebär att upprätta och revidera informationshanteringsplaner och arkivbeskrivningar. Arbetet innefattar också rådgivning i arkivfrågor, att delta i framtagandet av styrande dokument för informationshanteringen, medverkan i projekt samt utbildningsinsatser riktade till verksamheten. Framtagande och utlämnande av information ur både e-arkivet och det analoga centralarkivet är en återkommande del av rollen.

Placeringen för tjänsten är vid något av Lantmäteriets kontor med pendlingsavstånd till huvudkontoret i Gävle, eftersom arbetsuppgifter på huvudkontoret kommer att förekomma. Det finns möjlighet att arbeta upp till cirka 50 procent av arbetstiden utanför placeringskontoret när arbetet så tillåter.

Din profil

Vi söker dig som har examen inom arkiv- och informationsvetenskap på universitetsnivå, om minst 60 högskolepoäng alt. minst 40 p. Du har grundläggande kunskaper i hur arkivmaterial värderas, organiseras och bevaras, både fysiskt och digitalt. Du har även god kännedom om de lagar och förordningar som styr arkiv- och informationshanteringen inom offentlig verksamhet, samt att du obehindrat kan kommunicera på svenska i tal och skrift. Vi förutsätter även att du har goda färdigheter i att använda digitala verktyg i arbetet.

Det är meriterande om du har erfarenhet från rollen som arkivarie i offentlig verksamhet. Kunskaper i processorienterad arkivredovisning, erfarenhet av arbete enligt allmänna arkivschemat, erfarenhet av informationsklassning samt processarbete ses också som meriterande för tjänsten. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete i projektform och har hållit utbildningar. 

För att lyckas i tjänsten behöver du vara engagerad, noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt. Du har ett gott ordningssinne och förmåga att arbeta systematiskt. Rollen kräver att du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och samtidigt bidra aktivt till teamets gemensamma arbete.

I rollen som arkivarie behöver du vara serviceinriktad, prestigelös och ha god samarbetsförmåga. Du har lätt för att kommunicera, även i mer komplexa frågor, och kan förklara information på ett pedagogiskt sätt i olika sammanhang. Dina sociala förmågor och ditt professionella förhållningssätt bidrar till ett positivt arbetsklimat i teamet samt i övrig verksamhet.

Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsprövningsintervju kommer att genomföras innan anställning.

Övrig information

Lantmäteriet är i ständig utveckling och det är också alla vi som jobbar här. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. Vi arbetar utifrån det utvecklande medarbetarskapet och vi agerar utifrån den statliga värdegrunden.

Som medarbetare på Lantmäteriet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. När verksamheten tillåter har du bland annat möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Läs mer om vårt erbjudande på lm.se/jobbahososs

För att skicka in din ansökan, klicka på länken i annonsen. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering och fokuserar på din kompetens för att bedöma dig och andra kandidater objektivt. Vi önskar att du inte bifogar något foto till din ansökan. Du som har skyddade personuppgifter ska inte lägga in din ansökan i vårt rekryteringssystem, istället ber vi dig kontakta rekryterande chef.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

I denna rekrytering tillämpas 6 månaders provanställning.

Om Lantmäteriet

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.

Det myndighetsgemensamma verksamhetsområdet består av stödjande och styrande enheter som bistår Lantmäteriets övriga verksamhetsområden. Här är du med och ser till att vardagen fungerar! Hos oss får du utvecklas i en viktig samhällsfunktion där din kompetens och ditt engagemang är vår främsta resurs.

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdag:
Ansök här
Referensnummer: C278559-2025-22

Anställningsvillkor

Tjänsteort: Ospecificerad kommun (Sverige)
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning

Kontaktpersoner

Anu Sundin
Enhetschef
Telefon: 026-63 32 05

Fackliga företrädare

Dunia Fällgren Lopez
ST inom Lantmäteriet
Telefon: 026-63 35 04
Torsten Svärd
SACO-S Lantmäteriet
Telefon: 026-63 34 47

Dela sidan