Verksamhetsutvecklare fastighet, flexibel arbetsort

Verksamhetsutvecklare fastighet, flexibel arbetsort

Din roll hos oss

Fastighetsinformation är idag mycket efterfrågat i samhället och enheten Fastighetsinformation söker nu verksamhetsutvecklare som kan bidra till att tillgodose samhällets behov av denna information. 

Enheten Fastighetsinformation ansvarar för förvaltning och utveckling av fastighetsinformation samt de system där denna information lagras och hanteras. Inom funktionen Fastighet omfattar uppdraget den allmänna delen av fastighetsregistret, både text- och kartinformation, med undantag för plan- och markreglerande bestämmelser. Vi har ett utpekat informationsägaransvar för dessa delar av registret, vilket inkluderar ansvar för informationssäkerhet och kvalitet. En viktig del av vårt uppdrag är även att samordna och leda myndighetsgemensamt arbete kring ajourhållning, lagring och distribution av information inom vårt verksamhetsområde.

Fastighetsregistret innehåller aktuell information om Sveriges fastigheter. Exempel på information i registret är gällande och historisk fastighetsindelning, nuvarande och tidigare fastighetsbeteckning, centralpunktskoordinat och fastighetens areal. I registret finns även uppgifter om en fastighets del i gemensamhetsanläggningar och samfälligheter, samt vilka rättigheter som finns knutna till en viss fastighet.

Inom funktion Fastighet arbetar vi med att utveckla och förvalta informationen i fastighetsregistrets allmänna del genom att bl.a. analysera registrets informationsinnehåll för att säkerställa kvaliteten på informationen, delta i projekt och utredningar samt utöva andra linjens support internt och externt gällande innehållet i registret. Vi arbetar även med kravställning och tester vid utveckling av system inom verksamhetens ansvarsområde. Arbetet sker då i nära samarbete med våra utvecklingsteam. Vi arbetar teambaserat och i teamen ingår även medarbetare från andra funktioner inom enheten. Vi delar erfarenheter och hjälps åt att lösa problem. Här finns en kultur där dina kunskaper tas till vara och du får möjlighet att växa både självständigt och i grupp.

I ditt arbete som verksamhetsutvecklare kommer du tillsammans med verksamheten att analysera och identifiera behov av utveckling samt ta fram lösningar för förbättringar. Utifrån enhetens ansvarsområde kommer du även att leda och vara delaktig i remissvar för Lantmäteriet, leda och delta i interna och externa utredningar, leda och delta i projekt och uppdrag samt samverka internt och externt.

Din profil

Vi söker dig som har:

• högskoleexamen inom lantmäteri, geodata, juridik eller informationsvetenskap, alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant

• erfarenhet av att arbeta med utvecklingsfrågor i offentlig förvaltning

• erfarenhet av arbete i ledande roll inom linje- eller projektverksamhet

• god datorvana

• god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har kunskap om informationen i fastighetsregistrets allmänna del, har arbetat praktiskt med fastighetsregistret samt har erfarenhet av utveckling, uppbyggnad och förvaltning av register. Det är önskvärt att du har förståelse för samhällsbyggnadsprocessen, kunskap om informationssäkerhet och juridisk kunskap inom fastighetsinformationsområdet. 

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är lösningsorienterad och har förmågan att kunna se helheten samtidigt som du är analytisk, noggrann och strukturerad. Du är positiv som person, har god samarbetsförmåga och arbetar för att hitta gemensamma lösningar på utmaningar som du ställs inför. Vidare är du benägen att tänka i nya banor och finner nya lösningar på gamla problem. Du är villig att lära dig och att dela med dig av kunskap och erfarenheter för att utvecklas i arbetet.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och kräver svenskt medborgarskap. Godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll samt tillhörande säkerhetssamtal är en förutsättning för anställning.

Övrig information

Lantmäteriet är i ständig utveckling och det är också alla vi som jobbar här, våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. I medarbetarskapet ingår att vi agerar utifrån den statliga värdegrunden och våra värdeord: service, öppenhet och handlingskraft.

Som medarbetare på Lantmäteriet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. När verksamheten tillåter har du bland annat möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Läs mer om vårt erbjudande på lm.se/jobbahososs

För att skicka in din ansökan, klicka på länken i annonsen. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering och fokuserar på din kompetens för att bedöma dig och andra kandidater objektivt. Vi önskar att du inte bifogar något foto till din ansökan. Du som har skyddade personuppgifter ska inte lägga in din ansökan i vårt rekryteringssystem, istället ber vi dig kontakta rekryterande chef.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Om Lantmäteriet

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.

För att hus, broar och vägar ska kunna byggas behövs kunskap om Sveriges geografi och fastigheter. Genom att kartlägga verkligheten och tillhandahålla aktuell information om landets topografi och infrastruktur bidrar du därför till grunden för ett hållbart och fungerande samhälle.

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdag:
Ansök här
Referensnummer: C253351-2025-28

Anställningsvillkor

Tjänsteort: Ospecificerad kommun (Sverige)
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning

Kontaktpersoner

Maria Beiron
Tf. funktionschef
Telefon: 026-63 46 54

Fackliga företrädare

Cecilia Wendleman
ST inom Lantmäteriet
Telefon: 026-63 37 19
Elisabeth Jansson
SACO-S Lantmäteriet
Telefon: 026-63 30 02

Dela sidan