Hoppa till sidans innehåll
Other languagesLanguages Lättläst Teckenspråk Min sida

1. Ansökan

Det första du behöver göra om du vill ändra din fastighet är att ansöka om en så kallad lantmäteriförrättning.

Illustration av penna som skriver

Vad händer när du har skickat in din ansökan?

När Lantmäteriets handläggare kan ta hand om din ansökan kontaktar vi dig. Sedan utreder vi om det går att göra det du har ansökt om. Det dröjer ca 2-3 månader innan du blir kontaktad av en handläggare. Vi beklagar att du får vänta och arbetar för att köerna ska minska. Läs mer om våra handläggningstider.

Handläggarna kommer också att utreda vilka andra som kan påverkas av ansökan och kontakta dem.

Hur mycket kommer det att kosta?

Lantmäteriet tar betalt för sitt arbete. När handläggaren tar kontakt med dig, kan du få en ungefärlig uppskattning av hur mycket det kan kosta och vilka som ska betala.

Kostnaden består av två delar:

  • ett grundbelopp vilket avgörs av antalet inblandade fastigheter
  • ett timpris för det arbetet vi lägger på din ansökan.

Läs mer om våra priser och ta del av våra prisexempel.

Följ ärendet i e-tjänsten

Du kan se allt om ansökan, och följa vårt arbete, i vår e-tjänst. Om du vill komplettera din ansökan med mer information kan du också göra det i e-tjänsten. Läs mer om hur du ansöker, kompletterar och följer ett pågående ärende.

Vill du ha all myndighetspost digitalt?

Skaffa gärna en digital brevlåda och få din post från myndigheter digitalt. Då kan du läsa posten när som helst och var du än är. Läs hur du gör på sidan Ta emot din myndighetspost digitalt.