Här hittar du information om Lantmäteriets begränsade eller stängda digitala tjänster. Sidan uppdateras löpande. Arbetet fortsätter med öppnandet av några av Lantmäteriets digitala tjänster för arkivakter. Prognosen är ett begränsat öppnande i december för användare inom den offentliga sektorn.
Läs mer om vilka digitala tjänster som påverkas på sidan för driftinformation.
Senaste nytt
27 november 2024: Reviderad prognos: Begränsad öppning av digitala tjänster första kvartalet 2025
21 oktober 2024: Prognos: Begränsad öppning av Lantmäteriets digitala tjänster i december - för offentlig sektor
19 september 2024: Arbete med fokus på hållbara lösningar
16 augusti 2024: Lantmäteriet arbetar intensivt för att möta samhällets behov av information
3 juli 2024: Lantmäteriet säger upp avtal med kommersiella avtalskunder
19 juni 2024: Ingen prognos för eventuell lösning för åtkomst till Lantmäteriets digitala tjänster
13 juni 2024: Säger upp avtal med kommersiella vidareförädlare
5 juni 2024: Historiska kartor öppet för åren 1628 till 1873
31 maj 2024: Arbete med höjd säkerhet kan leda till tillfälliga fördröjningar i förrättningar
29 maj 2024: Lantmäteriet arbetar intensivt för att tillmötesgå kundernas behov av tillgång till information
24 maj 2024: Lantmäteriet begränsar tillgången till viss information i ett antal digitala tjänster på grund av säkerhetsskäl
Frågor och svar
Lantmäteriet har uppmärksammat brister i myndighetens hantering i utlämnandet av allmänna handlingar, som har medfört att även sekretessbelagd information funnits tillgänglig i vissa av Lantmäteriets externa digitala tjänster.
För att säkerställa att sekretessbelagd information inte når fel händer, beslutade Lantmäteriet att tillgången till akter i myndighetens digitala tjänster begränsas för externa användare. Samtidigt stängs vissa digitala tjänster helt för extern åtkomst.
All information som lämnas ut sekretessgranskas nu manuellt, vilket tyvärr gör att utlämnandet av informationen kan ta längre tid.
Lantmäteriet har högsta prioritet för att lösa situationen. Myndigheten har löpande dialog och samverkan med berörda och det finns en stor förståelse för att detta har en stor påverkan på många aktörer i samhället.
Läs mer om vilka digitala tjänster som påverkas på sidan för driftinformation.
Begäran av utlämnande av allmän handling görs via Lantmäteriets kundcenter. Använd formuläret för att begära ut en allmän handling via kundcenter.
Prognosen är ett begränsat öppnande första kvartalet 2025 för användare inom den offentliga sektorn. Utifrån lagstiftningen ser vi idag enbart möjlighet att ge åtkomst till aktörer som lyder under offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
Förklaringen är att e-tjänsten Historiska kartor har tekniska möjligheter som snabbt möjliggör en sådan förändring.
Vi arbetar för att hitta en lösning, men vi kan inte ge någon närmare information idag.
Vid frågor kontakta kundcenter.