
På den här sidan kan du få svar på tekniska frågor som rör drift eller våra e-tjänster.
Driftinformation
Se aktuell driftinformation om Lantmäteriets it-tjänster och läs om våra kommande planerade avbrott.
Problem att logga in eller skriva under med BankID
Om du får tekniska problem när du ska legitimera dig med BankID kan du behöva kontakta din bank. Men innan du gör det finns det några åtgärder som du kan prova. Vilken åtgärd beror på vad som orsakar problemet.
Se över ditt BankID
Prova om ditt BankID är giltigt och fungerar på utgivarens webbplats (nytt fönster).
Läs om BankID:s olika steg för felsökning på deras webbplats (nytt fönster).
Prova en annan webbläsare
Prova att logga in på tjänsten i en annan webbläsare. Exempel: Om du har problem att nå BankID i Microsoft Edge så kan du prova om det fungerar i Google Chrome.
Prova att surfa privat
Om det inte fungerar att byta webbläsare kan du prova att logga in på tjänsten i läget InPrivate/Incognito i webbläsaren. Detta kallas också för att surfa privat och innebär att det inte finns någon sparad historik som i vissa fall kan innebära problem med inloggningen. Vid behov av handledning, följ instruktionerna på webbplatsen som berör respektive webbläsare:
- Instruktioner för att surfa privat i Google Chrome (nytt fönster)
- Instruktioner för att surfa privat i Microsoft Edge (nytt fönster)
- Instruktioner för att surfa privat i Mozilla Firefox (nytt fönster)
- Instruktioner för att surfa privat i Safari på iPhone (nytt fönster)
- Instruktioner för att surfa privat i Safari på Mac (nytt fönster)
- Instruktioner för att surfa privat i Firefox på iPhone (nytt fönster)
- Instruktioner för att surfa privat i Firefox på Android (nytt fönster)
Prova att rensa kakor (cookies)
Du kan också prova att rensa kakor i webbläsaren. Vid behov av handledning, följ instruktionerna på webbplatsen som berör respektive webbläsare:
- Instruktioner för att rensa kakor i Google Chrome (nytt fönster)
- Instruktioner för att rensa kakor i Microsoft Edge (nytt fönster)
- Instruktioner för att rensa kakor i Mozilla Firefox (nytt fönster)
- Instruktioner för att rensa kakor i Safari för iPhone (nytt fönster)
- Instruktioner för att rensa kakor i Safari för Mac (nytt fönster)
- Instruktioner för att rensa kakor i Firefox på iPhone (nytt fönster)
- Instruktioner för att rensa kakor i Firefox på Android (nytt fönster)
Om e-legitimation
E-legitimation är en elektronisk id-handling och det finns flera utgivare som du kan använda för att legitimera dig i våra e-tjänster som kräver inloggning.
Har du en gammal webbläsare?
Du kan med jämna mellanrum behöva uppdatera din webbläsare till en nyare version. Ibland sker uppdateringen automatiskt, men du kan också göra det manuellt.
Uppdatera din webbläsare
Nedan har vi listat länkar till vanliga webbläsare. Gå till respektive webbplats för att uppdatera till den senaste versionen för just din webbläsare.
Surfa från mobiltelefon eller surfplatta
Ladda ner den senaste versionen av appen till din mobiltelefon eller surfplatta för att vara säker på att du har den senaste versionen av webbläsaren installerad. Ibland sker uppdateringen automatiskt, men du kan också göra det manuellt via länkarna nedan: