Hoppa till sidans innehåll
Other languagesLanguages Lättläst Teckenspråk Min sida

Min fastighet

Vill du reda ut oklarheter kring din fastighet? Med e-tjänsten Min Fastighet hittar du detaljerad information om din egen fastighet.

Vad kan jag göra i tjänsten?

I e-tjänsten kan du som har e-legitimation gratis se detaljerad information om din egen fastighet, till exempel tomtkarta (om sådan finns inskannad), areal, gränser, inteckningar och taxeringsvärde.

Du ser också om det finns planer eller bestämmelser som reglerar hur du får använda marken, eller om det finns servitut eller andra rättigheter som berör fastigheten. Läs mer om servitut och vilka olika typer av servitut som finns.

I dagsläget kan inte alla akter som rör lagfart, inteckning eller andra inskrivningsärenden ses i e-tjänsten. Kontakta vårt Kundcenter om du behöver hjälp att se eller hitta inskrivningsakter.

Vad krävs för att använda tjänsten?

För att använda e-tjänsten behöver du:

  • Giltig e-legitimation på din dator (utfärdat av BankID, Telia eller Nordea) eller Mobilt BankID på din mobila enhet. Vi har tips som kan ge dig hjälp om du har problem att logga in.
    Använder du BankID på dator? Då behöver du eventuellt ladda ner en ny version av programmet på din dator. Mer information om BankID hittar du på BankID:s webbplats (nytt fönster).
  • JavaScript aktiverat i din webbläsare.
  • Svenskt personnummer eller ett samordningsnummer. 
  • Skyddade personer kan ej se sitt innehav i Min Fastighet. Skyddade personer är bortplockade i den tjänst som Min Fastighet använder för att få fram vilka fastigheter en person äger, baserat på personnummer, just för att de är skyddade. 

Hur löser jag problem med tjänsten?

Problemlösning – vanliga frågor och svar.

Läs mer om tjänsten Min fastighet.

Vad händer om fastigheten hamnar i fel händer?

Undrar du vad som händer om en fastighet hamnar i orätta händer? Läs om lagfartskapning och vad vi gör för att förebygga att det inträffar.