Öppnandet av Lantmäteriets digitala tjänster för aktinformation skjuts fram

12 november 2025

Nödvändiga dialoger och en förlängd utredning försenar öppnandet av tjänsterna. Lantmäteriet prioriterar fortsatt arbetet för ett öppnande.

I arbetet med att öppna upp de digitala tjänsterna genomförs ett stort antal nödvändiga dialoger med relevanta samhällsaktörer. Dialogerna och samhällsaktörernas efterföljande arbete är omfattande och tar längre tid än planerat.

Med stöd av dialogerna säkerställer Lantmäteriet att myndighetens åtgärder är fullgoda och vilken aktinformation som kan göras tillgänglig via de digitala tjänsterna.

Lantmäteriet ser det också som nödvändigt att invänta granskningen av myndighetens arbete med informationssäkerhet, som regeringen nyligen beslutat att förlänga från december 2025 till 15 februari 2026.

Dialogerna är nödvändiga och går framåt. Utredningen ger oss också möjlighet att kvalitetssäkra det omfattande arbete myndigheten gjort kopplat till informationssäkerhet, säger generaldirektör Fredrik Holmberg.

Sammantaget medför detta att myndighetens digitala tjänster inte kan öppnas innan årsskiftet som planerat.

Lantmäteriet beklagar det besvär och störningar som nedstängningen orsakar för många verksamheter. Rådet till aktörer som behöver Lantmäteriets information för att komma vidare i sina samhällsbyggnadsprocesser är att de i den mån det är möjligt inkommer tidigt med väl preciserade förfrågningar.

Lantmäteriet arbetar för att fortsatt hålla ett utlämnande av allmän handling inom 48 timmar. Målet är av största vikt för att tillgodose samhällets behov av myndighetens arkivakter, även vid ett öppnande.

Läs mer om utredningen om Lantmäteriets informationssäkerhet (nytt fönster).