Lantmäteriets digitala tjänster för aktinformation begränsas till vissa myndigheter vid ett öppnande

5 november 2025

Arbetet för ett öppnande av Lantmäteriets digitala tjänster för aktinformation går framåt. Vid ett öppnande kommer enbart myndigheter som uppfyller vissa förutsättningar och ändamål att kunna ges åtkomst.

Begränsad åtkomst vid ett öppnande

Vid ett öppnande av Lantmäteriets digitala tjänster för aktinformation kommer man att behöva ansöka om åtkomst. Enbart myndigheter, medräknat kommuner, som bedriver viss verksamhet kommer att kunna beviljas åtkomst. Anledningen till det är att åtkomst till handlingar som omfattas av sekretess enbart kan ges under förutsättningar som framgår av offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Det ställs även krav på att personuppgifter hanteras på ett säkert sätt och i enlighet med gällande lagstiftning.

Exempel

Myndigheter som Lantmäteriet på förhand bedömer har ett tydligt behov av aktinformation samt uppfyller förutsättningarna enligt OSL för att ges åtkomst är kommunala lantmäterimyndigheter (KLM), Domstolsverket och Skatteverket.

Privata aktörer uppfyller däremot inte de rättsliga förutsättningar som krävs för att Lantmäteriet ska kunna bevilja åtkomst till handlingar som omfattas av sekretess och kan innehålla känsliga personuppgifter. De kommer därför i det här läget inte att kunna ges åtkomst och behöver därför fortsatt begära ut akter som allmän handling. Lantmäteriet ser fortsatt över frågan om och i så fall under vilka förutsättningar samhällsaktörer som inte utgör myndigheter kan beviljas åtkomst till tjänsterna.

Ändamålsprövning

Vid en ansökan om åtkomst kommer Lantmäteriet att utföra en ändamålsprövning för att bedöma om förutsättningarna i OSL är uppfyllda.

Den sökande myndigheten måste bedriva verksamhet inom och uppfylla något av följande ändamål:

  • samhällsutveckling
  • lantmäteriverksamhet
  • överprövning, prövning av överklagan samt rättsskipning
  • förberedande åtgärder enligt fastighetstaxeringslagen (1979:1152).

Tjänsterna kommer ha ett begränsat innehåll

Vid ett öppnande kommer tjänsterna innehålla så kallade öppna arkivakter, det vill säga akter som kan göras omedelbart tillgängliga för en ansluten myndighet. Dessa akter motsvarar ungefär 80 procent av alla arkivakter. De resterande arkivakterna måste även efter ett öppnande begäras ut och granskas av Lantmäteriet innan utlämnande.

Enligt Lantmäteriets nuvarande bedömning är dock 50 procent av de arkivakter som idag begärs ut, akter som inte är öppna arkivakter och som inte kommer att finnas tillgängliga i de digitala tjänsterna vid ett öppnande.

De tjänster som uppfyller kraven om teknisk säkerhet, i form av exempelvis loggning och villkor för användning, och som är aktuella vid ett öppnande för extern åtkomst är ArkivSök och FR Webb. Mer information om tjänsterna och hur en ansökan går till kommer att informeras om inför ett öppnande.

Fortsatt 48 timmar vid utlämnande

Lantmäteriet arbetar för att fortsatt hålla ett utlämnande av allmän handling inom 48 timmar. Målet är av största vikt för att tillgodose samhällets behov av myndighetens arkivakter, även vid ett öppnande.