Lantmäteriets arbete för en återöppning av myndighetens digitala tjänster fortsätter. Under november har myndigheten påbörjat skiftet mot en mer permanent granskningsverksamhet och planerar för ytterligare förstärkning.
I början av nästa år planerar myndigheten för att ytterligare stärka den permanenta granskningsverksamheten med fler medarbetare och tillfälligt extrainsatt personal återgår till ordinarie verksamhet.
– Granskningsarbetet för utlämnandet av arkivakter är komplext och kräver specialkompetens och har efter en tids arbete blivit alltmer effektivt, säger Thomas Öberg, verksamhetsområdeschef för Fastighetsinskrivningen.
Lantmäteriet arbetar för att fortsatt klara ett utlämnande av allmän handling och arkivakter inom 48 timmar. Målet är av största vikt för att tillgodose samhällets behov av myndighetens arkivakter, även vid ett begränsat öppnande av de digitala tjänsterna.
Sedan tidigare har Lantmäteriet gett besked om att öppnandet av de digitala tjänsterna skjuts fram. Orsaken är att dialogerna och samhällsaktörernas efterföljande arbete är omfattande och tar längre tid än planerat. Lantmäteriet vill också invänta den rapport som regeringens särskilda utredare kommer att presentera den 15 februari 2026.
– Vi vill invänta slutsatserna i utredningen och på så sätt få en vägledning eller bekräftelse på att vi har gjort rätt avvägningar i arbetet för att öppna tjänsterna, säger Fredrik Holmberg, generaldirektör för Lantmäteriet.