BAL - Nyhetsbrev 2025:2

Arbetet med strategisk plan för framtida informationsförsörjning inom geodataområdet

Lantmäteriet har under våren arbetat tillsammans med 18 kommuner utvalda av SKR och myndigheter inom geodataområdet för att ta fram en gemensam strategisk plan för hur geodata ska hanteras i framtiden. Målet är att informationsförsörjningen ska bli mer effektiv och anpassad efter framtidens behov.

Arbetet har gjorts genom workshops, möten, intervjuer, utredningar och enkäter. Ett antal ställningstaganden och åtgärder har samlats i en rapport som nu är ute på remiss. Den slutliga rapporten lämnas till regeringen senast den 30 augusti .

Bostäder som saknar registrerade lägenheter

Alla bostäder ska ha minst en registrerad lägenhet. Syftet med lägenhetsregistret när det skapades 2010-2011 var att fungera som underlag vid framtagandet av hushålls- och bostadsstatistik samt för folkbokföring på lägenhet. Det blir också allt vanligare att lägenhetsregistret används inför exempelvis installation av fiber eller vid planering av avfallshantering. 

Lantmäteriet gör årligen en lägenhetsladdning på de detaljerade ändamålen Småhus friliggande, Kedjehus samt Radhus. Då skapas lägenheter automatiskt till de byggnader som har en registrerad boarea. Har de ingen boarea skapas alltså ingen lägenhet. 

Lantmäteriet kommer därför inom kort att skicka ut kvalitetsärenden via LINA/Tjänsterna på byggnader med bostadsadress där det saknas en registrerad lägenhet. Kommunens uppgift blir då att registrera lägenheterna manuellt. Uppgifter om exempelvis boarea kan hämtas från bygglov. Observera att även lägenheter med egen ingång och således egen adress behöver registreras, dock utan lägenhetsnummer. 

Handboken för LINA är uppdaterad med mer information om nyregistrering av lägenhet vid bostäder med olika detaljerade ändamål. 

Kontaktperson för Tjänstebaserad uppdatering

Vid uppstartsmöten frågar vi efter kontaktperson för information rörande Tjänstebaserad uppdatering. Till de e-postadresserna skickar vi till exempel information när vi ska stänga ner systemet för en release. 

Många av dessa uppgifter har tyvärr blivit gamla och viktig information når inte adressaten och e-posten studsar tillbaka. 

Det bästa är om vi kan få en e-postadress till en gemensam brevlåda vid uppstartsmötena. Det gör det mindre personberoende och ni behöver inte tänka på att skicka in uppdateringar av e-postadresser till oss.

Om ni har en gemensam brevlåda som vi skulle kunna skicka informationen rörande Tjänstebaserad uppdatering till tar vi tacksamt emot den e-postadressen. Om ni undrar vilken/vilka som står som kontaktperson/er i er kommun idag är det bara att höra av sig så kollar vi upp det.

Skillnader i Boverkets nya definition och Lantmäteriets föreskrifter 

Från och med den 1 juli 2025 kommer Boverket med nya regler som berör bland annat definitionen av ett rum. Boverkets nya definition skiljer sig således från Lantmäteriets föreskrifter om lägenhetsregistret, men då det är Lantmäteriets förskrifter vi fortfarande förhåller oss till är det denna som gäller tills vidare. 

Definitionen av ett rum i Lantmäteriets föreskrifter är följande:

Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta av minst sju kvadratmeter och har direkt dagsljus. Som rum räknas inte hygienutrymme. 

Vill din kommun veta mer om BAL? 

Har ni frågor om Samverkansavtal BAL eller Villkor för IT-behörighet, hur en byggnadsleverans går till eller vad Blåljuskollen är för något? Eller andra frågor som rör ajourhållning inom BAL?

Skicka ett mejl till ajourhallning-bal@lm.se så bokar vi in ett möte med er. 

Grundutbildning i LINA den 12 november

Har ni en ny kollega på kontoret som ska jobba med LINA? Vi kommer att ha en grundutbildning via Skype, den 12 November kl. 10-12. 

Om ni vill delta, skicka ett mejl till ajourhallning-bal@lm.se.

Supportens öppettider i sommar

Nu är det snart dags för ledighet. BAL-supporten kommer att ha öppet enligt följande:

  • Vecka 28 – Endast mejl
  • Vecka 29 – Endast mejl
  • Vecka 30 – Stängt
  • Vecka 31 – Endast mejl
  • Vecka 32 – Endast mejl

Under dessa veckor kommer vi att ha lägre bemanning än vanligt och det kan ta längre tid att få svar på era frågor.

Trevlig sommar önskar BAL-supporten.