Languages Lättläst Teckenspråk

Ansök om inskrivning av avtalsservitut och nyttjanderätt

Servitut och nyttjanderätt är när en fastighet eller person har rätt att på ett visst bestämt sätt använda någon annans fastighet, till exempel att använda en väg över grannens mark.

Det finns två sorters servitut, avtalsservitut och officialservitut. Ett servitut är knutet till en viss fastighet och gäller oavsett vem som äger fastigheten.

Avtalsservitut skrivs mellan två fastighetsägare där den ena fastigheten ges rätt att använda något specifikt på den andra fastigheten, till exempel en väg eller en brunn. Servitutet gäller tills rättighetshavaren ansöker om att det ska tas bort.

Officialservitut bildas däremot genom en lantmäteriförrättning. Ett sådant servitut kan bara skrivas in i och tas bort ur Fastighetsregistret av en lantmätare.

Läs mer om skillnaden mellan avtals- och officialservitut.

En nyttjanderätt är när en person, ett företag eller en kommun har rätt att på ett visst bestämt sätt använda någons fastighet, till exempel genom att nyttja bostaden, ett område av fastigheten eller genom arrende. En nyttjanderätt skapas genom ett avtal mellan en fastighetsägare och en person, ett företag eller en kommun.

Här nedanför finns mer information och blanketter där du kan ansöka om att skriva in, förnya eller ta bort inskrivningar av avtalsservitut och nyttjanderätter i fastighetsregistret.

Om du vill få ett servituts- eller nyttjanderättsavtal inskrivet i fastighetsregistret ska du ansöka om inskrivning.

Ansökan ska innehålla:

  • Ansökan om inskrivning av servitut eller nyttjanderätt
  • Servituts- eller nyttjanderättsavtal i original. Skicka också gärna med en enkel karta eller skiss över fastigheten där det framgår var den aktuella rättigheten (exempelvis väg, brunn eller ledning) ligger.

Krav på servitutsavtalet:

  • Fastigheternas fullständiga beteckningar ska finnas med (till exempel Gävle Torp 1:1).
  • Det ska tydligt framgå vilken fastighet som upplåter något (tjänande) och vilken fastighet som har rätten att använda något (härskande). Det är också viktigt att det tydligt framgår vad ändamålet med upplåtelsen är, till exempel rätt att använda en väg eller brunn.
  • Servitutsavtalet får gärna undertecknas av samtliga fastighetsägare, men det är endast krav på att den tjänande fastighetens ägare skriver under.

Tänk på att

  • ett servitutsavtal inte kan skrivas in i en samfällighet, men däremot i de fastigheter som ingår i samfälligheten. Avtalet måste då vara undertecknat av samtliga fastighetsägare och kan inte skrivas under av exempelvis en företrädare för samfällighetsföreningen.
  • inskrivning av ett servitut i en tomträtt får som huvudregel bara göras med fastighetsägarens medgivande. Det innebär att ett sådant medgivande måste skickas in tillsammans med ansökan om inskrivning. 

Krav på nyttjanderättsavtalet:

  • Fastighetens fullständiga beteckning ska finnas med (till exempel Gävle Torp 1:1).
  • Det ska tydligt framgå vem som har nyttjanderätten och vad man har rätt att använda på den upplåtande fastigheten, till exempel rätt att använda bostaden eller ett område.
  • Nyttjanderättsavtalet måste vara undertecknat av båda parter.

Jag har dessa handlingar och vill fylla i ansökan:
Blankett ansökan om övrigt inskrivningsärende (pdf)

Kontakt

Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 (tonval 2) under vardagar mellan 09.00-16.00.

Vill du besöka ett av våra fastighetsinskrivningskontor?

Hitta våra adresser och öppettider

Många äldre inskrivningar av rättigheter är inaktuella eller felaktiga. Sedan den 1 juli 2013 gäller därför en ny lag, förnyelselagen, som innebär att inskrivningar som har beviljats före den 1 juli 1968 tas bort från fastighetsregistret om de inte förnyas.

Har du fortfarande nytta av rättigheten? Då behöver du göra en anmälan om förnyelse. Anmälan är gratis. Om du däremot inte längre har nytta av rättigheten behöver du inte göra någonting, eftersom rättigheten kommer att tas bort automatiskt efter år 2018.

Förnyelselagen gäller för inskrivningar av avtalsservitut, nyttjanderätter och avkomsträtter.

Officialservitut (läs om skillnaden mellan ett officialservitut och ett avtalsservitut), tomträtt, vattenkraft och vattenreglering berörs däremot inte. Sådana inskrivningar kommer därför att fortsätta gälla och du behöver inte göra någon anmälan om förnyelse för dem.

Läs mer om förnyelselagen

Anmäl förnyelse

Anmälan om förnyelse måste ha kommit in till Fastighetsinskrivningen senast den 31 december 2018.

Anmäl förnyelse

Om du vill att en inskrivning av ett servitut eller en nyttjanderätt ska tas bort från fastighetsregistret ska du ansöka om dödning av inskrivningen. Ansökan ska göras av den som har rätten att använda en annan fastighet (rättighetshavaren).

Ägaren till den upplåtande fastigheten (den som gett rätten) kan inte ensam skicka in en ansökan om dödning utan rättighetshavarens godkännande. Undantag är de fall där rättigheten slutat att gälla. Då måste en kopia av avtalet och handlingar som visar att rättigheten inte längre gäller skickas med ansökan.

I ansökan ska du skriva inskrivningsdag och aktnummer för rättigheten. När det gäller nyttjanderätt ska även en kopia av avtalet skickas med.

Tänk på att officialservitut och nyttjanderätter som skrivits in i samband med en lantmäteriförrättning bara kan tas bort genom en ny lantmäteriförrättning. Läs mer om skillnaden mellan avtalsservitut och officialservitut

Jag har dessa uppgifter och vill fylla i ansökan om dödning av inskrivning:

Ansökan om övrigt inskrivningsärende (pdf)

Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-63 63 63 (tonval 2) under vardagar mellan 09.00-16.00.

Vill du besöka ett av våra fastighetsinskrivningskontor?

Hitta våra adresser och öppettider

En bostadsrättsförening som vill förvärva en hyresfastighet för ombildning till bostadsrätter kan göra en intresseanmälan.

Anmälan ska bland annat innehålla vissa uppgifter om bostadsrättsföreningen och vilken fastighet anmälan gäller. Ett särskilt intyg från föreningens styrelse ska också skickas med.

Tänk på att det endast går att skriva in en intresseanmälan åt gången i fastighetsregistret. Det innebär att en ny intresseanmälan kan skrivas in tidigast på den inskrivningsdag då den tidigare intresseanmälan har slutat gälla.

Läs mer om intresseanmälan i dokumentet Ombildning till bostadsrätt eller kooperativ hyresrätt (pdf)

I tjänsten Min fastighet hittar du aktuell information om din fastighet. För att kunna använda tjänsten behöver du en fungerande e-legitimation.

Via tjänsten kan du få information om fastigheten, som till exempel:

  • rättigheter
  • inteckningar
  • förbehåll
  • servitut
  • arrenden
  • anteckningar
  • intresseanmälningar
  • lagfartsuppgifter

Söker du information om andra fastigheter?

Då är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på telefon 0771-63 63 63 under vardagar mellan 09.00-16.00.