Digitaliseringens möjligheter och förväntningar på det offentliga Sverige

Digitaliseringens möjligheter

Vi lever mitt i digitaliseringens tidevarv. Med hjälp av smarta telefoner och ständig uppkoppling på internet har nya produkter, tjänster och affärsmodeller ersatt och konkurrerat ut gårdagens. Vi märker det bland annat på sättet vi hanterar bankärenden, och att vi idag knappt använder kontanter. Även sättet vi konsumerar nyheter, tv och musik på har under kort tid gått över från traditionella produkter som tidningar, tv-tablåer och cd-skivor till tjänster som innebär att vi själva bestämmer exakt vad vi vill konsumera och när.

Överallt sker dessa förändringar som så totalt förändrar våra beteenden. Vi talar om en digital transformation.

Att bemästra digitaliseringen är nödvändigt för alla företag och myndigheter. Digitaliseringen kan upplevas som ett hot men bör istället uppfattas som en möjlighet att utveckla verksamheten för att skapa nya produkter och tjänster för nya marknader, samtidigt som befintliga processer kan effektiviseras. Arbetstillfällen försvinner men fler kan skapas.

Vad förväntas av det offentliga Sverige?

Medborgarna har höga förväntningar på kommuner och landsting. Enligt en studie från SKR tycker 2 av 3 att det är hög tid att kommuner och landsting prioriterar digital service.

Bild vad förväntas av
Uppgifter från en undersökning genomförd av KANTAR SIFO på uppdrag av SKR i april 2018.

Tjänster som utvecklas ska vara anpassade till medborgarnas behov och villkor, och stödja medborgarnas livshändelser. Det betyder i förlängningen att myndigheter och kommuner måste samverka för att skapa enkla och sammankopplade tjänster som kännetecknas av enhetliga användargränssnitt oavsett vilken myndighet man vänder sig till.

Även näringslivet ser möjligheter med att myndigheter och kommuner digitaliserar sina processer och tillgängliggör offentliga data. Tillgången till digital information är drivkraften för innovation och tillväxt, och skapar helt nya förutsättningar för konkurrens.

Regeringen har i sin digitaliseringsstrategi uttryckt mål om en enklare, öppnare, och effektivare statsförvaltning. I flera regeringsuppdrag har samhällsbyggnadsprocessen pekats ut som ett område där Sveriges kommuner och myndigheter behöver samverka för att på ett bättre sätt ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Lantmäteriet och Boverket har fått tydliga uppdrag för att påskynda digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen och regeringen har också inrättat en ny myndighet, Myndigheten för digitalförvaltning (DIGG) från och med 1 september 2018.

Regeringens budskap är tydligt- Sverige ska bli bäst i världen på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter.

Workshop för framtiden