Dela erfarenheter och samverka

För att klara digitaliseringens utmaningar behöver kommuner och myndigheter samverka med varandra och dela erfarenheter. Det behövs för att vi ska hitta bra och enhetliga lösningar för medborgaren, och för att vi ska förstå alla behov som finns hos processens olika aktörer. Alla står inför samma utmaningar, och med gemensamma lösningar når vi längre och sparar på resurserna. Gemensamma lösningar och standarder är också en förutsättning för att processen ska kunna bli nationellt enhetlig.

Kommuner och myndigheter behöver göra arbetet tillsammans, lära av varandra och dra nytta av vad andra gör. Var nyfiken och frågvis och lyft egna och andras styrkor, utbyt tankar och erfarenheter, dela med dig!

Dela digitalt är en webbplats från Sveriges kommuner och landsting där aktörer inom offentlig förvaltning kan dela erfarenheter och söka samverkan. 

Dela digitalt är en plats där aktörer inom offentlig förvaltning kan dela erfarenheter och söka samverkan.

Genom att dela erfarenheter och nätverka kan man komma långt, men om fler organisationer har samma mål och vision kan samverkan vara ett ännu bättre arbetssätt. Riktig samverkan bedrivs ofta genom att parterna tecknar avtal, har en gemensam nämnd eller bildar kommunförbund. När samverkan är tydligt definierad skapas förutsättningar för att driva gemensam verksamhet och utveckling genom att dela kompetens och resurser.

Parallellt med att en organisation delar erfarenheter och samverkar med andra aktörer är det viktigt att se över samarbetsformerna internt. Behov inom den egna organisationen behöver lyftas fram och kompetens behöver tas tillvara mellan avdelningar, enheter och handläggargrupper.

Workshop för framtiden