BAL och ABT - Nyhetsbrev 2023:4

Informationsmöte om ABT-avtalet och tjänstebaserad uppdatering den 31 januari

Den 31 januari kl. 10-11 bjuder vi in till informationsmöte om ABT-avtalet och tjänstebaserad uppdatering. Informationen riktar sig till nya handläggare på kommuner som vill veta mer om ABT-avtalets innehåll och hur årsprocessen ser ut. Mötet kommer även innehålla information om Tjänstebaserad uppdatering och hur ni kan börja leverera BAL-information via direktuppdatering. Mötet sker digitalt.

Att leverera BAL-information via tjänster minimerar dubbelarbete, ger en högre aktualitet och ökad kontroll på informationen. Systemet bygger på att kommunen själv kan uppdatera informationen i Lantmäteriets grunddatasystem direkt via sina egna handläggningssystem.

Tjänster som erbjuds idag är Byggnad, Adress, Lägenhet, Brist och Ärende.
Om ni vill delta, skicka ett mejl till ajourhallning-bal@lm.se.

Skicka in Bilaga 4

Efter avtalsuppföljningen under hösten har vissa av er fått en ny Bilaga 4 utskickad per post. Denna ska skrivas under och skickas tillbaka till oss. Vi vill påminna er om att göra detta så snart som möjligt.

Kvalitetsarbete – övrigt utredningsfall och schabloner

I LINA och tjänsterna finns en kategori av Brist som benämns Övrigt utredningsfall – Avregistrera byggnad. Bristen skapas av Lantmäteriets flygbildstolkare och sätts på byggnader med adresskoppling som inte längre kan ses i flygbild. Kommunens åtgärd blir därför att ta bort adresskopplingen och avregistrera byggnaden om den är riven/nedbrunnen och därefter stänga ärendet. Under början av nästa år skickar vi ut mer information till kommuner som har äldre utredningsfall som lämnats utan åtgärd.

Vi kommer också skicka ut information till kommuner som har registrerade schabloner som är äldre än fem år, även detta sker i början av nästa år.

Namn på byggnad med samhällsfunktion prioriteras

Lantmäteriet granskar kommunens registrerade alternativnamn två gånger per år. Från och med 2024 kommer namn på byggnader vars ändamål beskrivs som Samhällsfunktion att prioriteras. Anledningen är bland annat att namnen är viktiga ur blåljussynpunkt.
Det innebär att namn på byggnader på landsbygden vars ändamål beskrivs som Bostad inte behöver registreras i LINA eller via tjänsterna.

Release i Grunddatasystemet BAL den 5 juni 2024

Vi planerar en release som kommer att innehålla förändringar som berör både LINA-användare och användare av tjänstebaserad uppdatering.

Efter releasen är det:

  • inte längre möjligt att koppla en Gällande lägenhet till en Planerad Byggnad, vilket idag är möjligt i tjänstebaserad uppdatering
  • möjligt att registrera höjdvärden=0 på en objektgeometri, vilket idag stoppas av en regel.

Blåljuskollen

Har din kommun uppdaterade kartor och geodata?

Karta och positionering är avgörande verktyg för både larmcentral och uttryckande fordon. På rätt plats, i rätt tid ställer krav på aktuella kommundata. Nu finns ett stöd för kommuner att kontrollera den kvalitet som behövs i karta och geodata som visar vilka processer och data som är av särskild betydelse för blåljusverksamheter. MSB rekommenderar kommuner att genomföra Blåljuskollen för att säkerställa att de skapar och uppdaterar de geodata som blåljusaktörerna behöver.

Mer om Blåljuskollen.

Handböcker

Handböcker som kan vara till hjälp för dig som jobbar med ajourhållning av byggnader, adresser och lägenheter i LINA samt levererar byggnader eller topografi.

Grundutbildning i LINA

Har ni en ny kollega på kontoret som ska jobba med LINA? Vi kommer att hålla två grundutbildningar via Skype i vår/sommar. Om ni vill delta, skicka ett mail till ajourhallning-bal@lm.se.

Utbildningstillfällen:

  • Den 6 mars kl. 10-12.
  • Den 29 maj kl. 10-12.

Supportens öppettider under jul och nyår

Vecka 51 – Öppet som vanligt kl. 9-12.
Vecka 52 – Mejlen bevakas sporadiskt, svarstiderna kan variera.
Vecka 1 – Mejlen bevakas sporadiskt, svarstiderna kan variera.

God Jul & gott nytt år önskar BAL-supporten!

Contents of this page may be automatically translated, we take no responsibility for the accuracy of the translation. Feel free to contact our customer support centre if you have any questions.

Read more about our website