BAL och ABT - Nyhetsbrev 2023:2

Supportens öppettider i sommar

Nu är det dags för sommar och ledighet igen. BAL-supporten kommer att ha öppet enligt följande:

Vecka 27 – Ordinarie öppettider: Telefontid 9–12 övrig tid mejl
Vecka 28 – Endast mejl
Vecka 29 – Stängt
Vecka 30 – Stängt
Vecka 31 – Endast mejl
Vecka 32 – Ordinarie öppettider: Telefontid 9–12 övrig tid mejl

Under dessa veckor kommer det vara en lägre bemanning, därför kan svarstiderna variera. Vecka 29 och 30 är supporten stängd.

Ny status för lägenhet

Från den 1 oktober kommer det vara möjligt att registrera lägenheter med status Planerad i LINA/Tjänster. Det gör det möjligt för kommunerna att registrera lägenheter redan före slutbeskedet för byggnaden och för exempelvis fiberleverantörer att se lägenhetsnummer i ett tidigt skede.

Kvalitetsärende – Sjukhus med felaktigt ändamål

Lantmäteriet har identifierat ett antal byggnader med detaljerat ändamål Sjukhus där det är tveksamt om det detaljerade ändamålet är rätt. Kvalitetsärendet har rubriken Sjukhus med felaktigt ändamål och redovisas i LINA/Tjänster som ett övrigt utredningsfall under Brister. Om en justering inte är nödvändig kan ärendet stängas utan åtgärd.

Kvalitetsärende – Föreslagen adress

Lantmäteriet har gjort en årlig kvalitetskontroll på adresser. Kvalitetsärendet avser adresser med status Föreslagen som är äldre än två år och syftar till att uppmärksamma kommuner på om statusen fortfarande är korrekt. Föreslagna adresser går inte ut i samhället och kan heller inte användas, ur blåljussynpunkt är det viktigt att det finns gällande adresser. Om en justering inte är nödvändig kan ärendet stängas utan åtgärd.

ABT-avtal - Åtgärda brister

ABT-avtalet följs upp två gånger per år, den första uppföljningen gjordes i februari/mars tidigare i år och resultatet skickades ut via mejl till alla kommuner. I resultatet framgår det om ni är godkända och följer avtalet enligt den avtalsnivå ni har eller om det finns brister att åtgärda. Den 1 september gör vi en andra uppföljning av avtalet och vi vill därför påminna er om att åtgärda eventuella brister senast 31 augusti. Viktiga datum i vårt arbete med uppföljningen finns via länken nedan:

Tidplan av ABT-avtalen (pdf, nytt fönster)

Om ni har funderingar kring eventuella brister så är ni välkomna att kontakta BAL-supporten på ajourhallning-bal@lm.se

Fakturering Ersättning ABT

Ersättningar: En påminnelse om att skicka in fakturan utifrån de faktureringsunderlag som gått ut till er på kommunen. Sista datum att skicka in fakturan är 22 juni 2023.

Grundutbildning i LINA

Har ni en ny kollega på kontoret som ska jobba med LINA? Vi kommer att hålla två grundutbildningar via Skype i höst:

  • 13 september kl. 10.00-12.00
  • 15 november kl. 10.00-12.00

Om ni vill delta, skicka ett mejl till ajourhallning-bal@lm.se

Glad sommar önskar BAL-supporten!

Contents of this page may be automatically translated, we take no responsibility for the accuracy of the translation. Feel free to contact our customer support centre if you have any questions.

Read more about our website