Hoppa till sidans innehåll
Other languagesLanguages Lättläst Teckenspråk Min sida

Hantera pantbrev


När du ansöker om inteckning i din fastighet får du ett pantbrev som är ett bevis på att inteckningen har beviljats. Pantbrev kan antingen vara skriftliga eller digitala (datapantbrev) och ansökan gör du hos oss på Lantmäteriet. Vi ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten och samarbetar bland annat med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag.


Vad är egentligen skillnaden mellan en inteckning och ett pantbrev?

När du exempelvis vill ta ett lån hos en bank i samband med att du köper en fastighet kan du komma att behöva använda fastigheten som pant, det vill säga säkerhet för lånet. För att använda fastigheten som säkerhet för lånet ansöker i de allra flesta fall banken om en ny inteckning, om det inte redan finns tillräckligt med befintliga pantbrev. Genom att göra det blir ett visst belopp i fastigheten lämnad i pant till den du lånar av. Det är ändå du som fastighetsägare eller tomträttsinnehavare som står som sökande och du behöver skriva under den ansökan som banken skickar in.

Du kan också själv ansöka om ny inteckning, men tänk då på att kontakta din bank för att säkerställa att en ansökan inte redan har skickats in. Inteckningen registreras i fastighetsregistrets inskrivningsdel efter beslut av oss. Därefter utfärdas ett pantbrev som förs över till banken. Pantbrevet är en värdehandling och fungerar som ett bevis på att inteckningen har gjorts.


Contents of this page may be automatically translated, we take no responsibility for the accuracy of the translation. Feel free to contact our customer support centre if you have any questions.

Read more about our website