Hoppa till sidans innehåll
Other languagesLanguages Lättläst Teckenspråk Min sida

Tekniska frågor

På den här sidan kan du få svar på tekniska frågor som rör drift eller våra e-tjänster.

Se aktuell driftinformation om Lantmäteriets system.


Problem att logga in eller skriva under med BankID

Om du får tekniska problem när du ska legitimera dig med BankID kan kan du behöva kontakta din bank. Men innan du gör det finns det några åtgärder som du kan prova. Vilken åtgärd beror på vad som orsakar problemet.

Se över ditt BankID

Prova om ditt BankID är giltigt och fungerar på utgivarens webbplats (nytt fönster).

Läs om BankID:s olika steg för felsökning på deras webbplats (nytt fönster).

Prova en annan webbläsare

Prova att logga in på tjänsten i en annan webbläsare. Exempel: Om du har problem att nå BankID i Microsoft Edge så kan du prova om det fungerar i Google Chrome.

Prova att surfa privat

Om det inte fungerar att byta webbläsare kan du prova att logga in på tjänsten i läget InPrivate/Incognito i webbläsaren. Detta kallas också för att surfa privat och innebär att det inte finns någon sparad historik som i vissa fall kan innebära problem med inloggningen. Vid behov av handledning, följ instruktionerna på webbplatsen som berör respektive webbläsare:

Prova att rensa cookies

Du kan också prova att rensa cookies i webbläsaren. Vid behov av handledning, följ instruktionerna på webbplatsen som berör respektive webbläsare:


    Om e-legitimation

    Det finns flera utgivare av e-legitimation som du kan använda för att legitimera dig i våra e-tjänster som kräver inloggning. Läs mer om e-legitimation.


    Har du en gammal webbläsare?

    Du kan med jämna mellanrum behöva uppdatera din webbläsare till en nyare version. Ibland sker uppdateringen automatiskt, men du kan också göra det manuellt. Läs mer om webbläsare under Frågor och svar.


    Andra tekniska problem när du använder en e-tjänst

    Om du har problem med en e-tjänst eller om du har en allmän fråga eller behöver vägledning i hur du använder våra e-tjänster, kontakta Kundcenter.


    Vanliga frågor och svar

    Har du problem att använda bildvisningsprogrammet DjVu? Här samlar vi lösningar på vanliga problem.

    Vissa av våra e-tjänster kräver att din webbläsare har JavaScript aktiverat. Du kan själv kontrollera om JavaScript är aktiverat genom att gå till webbläsarens inställningar. För mer information om hur du ändrar dessa inställningar hänvisar vi till webbläsarens egna hjälpavsnitt.

    Se lista med länkar till vanliga webbläsare

    Du kan med jämna mellanrum behöva uppdatera din webbläsare till en nyare version. Ibland sker uppdateringen automatiskt, men du kan också göra det manuellt.

    Uppdatera din webbläsare

    Nedan har vi listat länkar till vanliga webbläsare. Gå till respektive webbplats för att uppdatera till den senaste versionen för just din webbläsare.

    • Google Chrome
    • Safari
    • Microsoft Edge
    • Internet Explorer - vi kan inte garantera fullständig funktionalitet på webbplatsen/sajten i webbläsaren Internet Explorer.
      Denna webbläsaren stöds inte längre av Microsoft så de rekommenderar istället webbläsaren Microsoft Edge. 
    • Firefox

    Surfa från mobiltelefon eller surfplatta

    Ladda ner den senaste versionen av appen till din mobiltelefon eller surfplatta för att vara säker på att du har den senaste versionen av webbläsaren installerad. Ibland sker uppdateringen automatiskt, men du kan också göra det manuellt via länkarna nedan:

    När du beställer någonting från Lantmäteriets e-tjänster så kan du välja att betala på olika sätt:

    • betalning med kreditkort via DIBS Payment Gateway
    • direktbetalning via din internetbank

    För vissa produkter kan du även välja att betala via faktura.

    Kortbetalning

    Vid betalning med kreditkort används tjänsten DIBS Payment Gateway. När du klickar på betala lämnar du vår webbplats och kommer till DIBS betalfönster där du gör din betalning. Mottagare, belopp och referensnummer är automatiskt ifyllda (referensnumret kallas Butiksreferens och består av ett tvåsiffrigt tillägg + ordernumret).

    Direktbetalning genom din internetbank

    Vid direktbetalning via din internetbank lämnar du vår webbplats och tjänsten DIBS Payment Gateway kopplar dig till inloggningen till din internetbank. Där loggar du in och gör din betalning. Mottagare, belopp och referensnummer är automatiskt ifyllda (referensnumret består av ett tvåsiffrigt tillägg + ordernumret).

    Säkerhetsinformation
    Din betalning säkerställs av DIBS Payment Gateway. Kontonumret sänds direkt till banken via en krypterad förbindelse. Försäljare har inte tillgång till någon information varken om kortet eller ditt bankkonto. DIBS serverprogramvara (SSL) utgör branschstandard för att säkra köptransaktioner. DIBS är PCI-certifierade. PCI (Payment Card Industry) certifiering är ett omfattande program som syftar till att öka datasäkerheten hos samtliga parter som lagrar, processar eller överför kortdata.

    Betalning via faktura

    Faktura skickas till samma adress som leveransadressen om inte annat anges i beställningen. Lantmäteriet tillämpar 30 dagars betalningsvillkor.

    De flesta av våra dokument på webbplatsen är i filformatet pdf. För att vara säker på att pdf-filerna visas korrekt behöver du ett särskilt tilläggsprogram till din dator, läsplatta eller mobil. Såna tilläggsprogram kan du ladda ner gratis från internet, till exempel Adobe Reader. Vi rekommenderar den senaste versionen för bästa resultat.

    Om du får problem med att läsa pdf-filer rekommenderar vi att du använder hjälpfunktionen i det program du använder för att läsa filerna.

    Pdf (Portable Document Format) är ett filformat som gör det möjligt att presentera dokument på det mest tillgängliga och säkra sättet. Om du inte har ett tilläggsprogram för att visa pdf-filer så kan det medföra att dokumentet inte fungerar som det är tänkt.

    Gemensamt för tilläggsprogram, även kallat insticksprogram, är att de ibland behöver uppdateras. Ofta meddelar programmet själv när det är dags att uppdatera din version. Ibland får du själv uppdatera programvaran.

    Nedan hittar du länkar till alla tilläggsprogram du kan behöva på lantmateriet.se.

    Adobe Reader

    På Mac och PC är PDF-formatet den dokumenttyp vi använder som standard när inte vanliga webbsidor används på lantmateriet.se. För att öppna PDF-filer krävs programvaran Adobe Reader.

    Hämta Adobe Reader

    Java Virtual Machine

    En del av e-tjänsterna kräver att du har Java Virtual Machine (JVM) installerat på din dator. Med hjälp av JVM kan din dator köra små applikationer, så kallade applets.

    Hämta JVM

    DjVu

    En del av våra e-tjänster använder DjVu som bildvisningsprogram. Bildformatet gör att du kan se inscannade högupplösta kartor.

    Ladda ner bildvisningsprogrammet DjVu.

    För att kunna prenumerera på ett RSS-flöde behöver du en RSS-läsare. De flesta webbläsare har inbyggt stöd för RSS och det finns också olika appar för att ta del av RSS-flöden.

    På en sida med en lista med nyheter eller information finns i dessa fall länken ”Visa RSS” att klicka på längst ned i listan, då kommer du till RSS-flödet. I de flesta webbläsare visas även val för att lägga till prenumerationen i webbläsaren. Här hittar du länkar till sidor där du kan hitta information om hur du kan ta del av RSS-flöden i de vanligaste webbläsarna:

    Även Opera, Safari och andra webbläsare har inbyggda RSS-program, dock inte Internet Explorer 6 och äldre.

    Contents of this page may be automatically translated, we take no responsibility for the accuracy of the translation. Feel free to contact our customer support centre if you have any questions.

    Read more about our website