
Digibarometern fungerar som ett diskussionsunderlag för att skapa samsyn om kommunens digitala mognad. Workshopen passar bra för en bred grupp medarbetare på ett samhällsbyggnadskontor och bygger på ett antal frågeställningar som diskuteras både i mindre grupper och i helgrupp. Workshopen tar 7-8 timmar att genomföra och kan delas upp på två tillfällen.
Stöd för genomförande av Digibarometern
Digibarometern är uppbyggd så att kommunen kan genomföra den på egen hand. Lantmäteriet erbjuder även stöd i form av coachning för kommunens workshopledare eller genom att på plats agera workshopledare och stå för en del av omvärldsbevakningen.
Vill du ha stöd att genomföra Digibarometern i din kommun?
Kontakta din regionala geodatasamordnare (pdf).
Innehåll och dokumentation
Workshopen börjar med att deltagarna gör en så kallad SWOT-analys av digitaliseringsarbetet inom samhällsbyggnad. Därefter görs en självskattning utifrån ett antal frågor som följer med Digibarometern. På så vis skapas en gemensam bild av nuläget, dvs organisationens digitala mognad. Vidare görs en gemensam omvärldsspaning och en övning för att ta fram förslag på aktiviteter för att bättre ta tillvara på digitaliseringens möjligheter.