BAL och ABT - Nyhetsbrev ABT + BAL 2022:1

Uppföljning ABT-avtalet

Under februari/mars kommer alla kommuner få en avtalsuppföljning via mail. Se gärna över detta och återkoppla till oss så att vi har uppdaterad information gällande kontaktpersoner och ansvarsområden. Ni kan mejla förändringar till: ajourhallning-bal@lm.se

Fakturaunderlag ABT-avtalen

Årets fakturaunderlag kommer att skickas ut den 31 mars 2022 och sista faktureringsdag kommer att vara den 23 juni 2022.

Grundutbildning i LINA

Har ni en ny kollega på kontoret som ska jobba med LINA? Vi kommer att ha en grundutbildning via Skype i sommar. Om ni vill delta, skicka ett mejl till: ajourhallning-bal@lm.se

  • 15 juni kl. 10-12.

Informationsmöte ABT-avtalet

Den 16 mars kl. 10-11 bjuder vi in till informationsmöte om ABT-avtalet. Denna information riktar sig till er på de kommuner som har avtalsnivåer 0-2 som vill komma igång med leveranser till oss eller som har svårt att hantera de brister som finns i LINA.

Vi kommer att gå igenom avtalets olika delar och hur vi jobbar med avtalsuppföljningar samt hur ni kan tänka kring leveranser och brister. Eftersom vi vill kunna ha en dialog på mötet har vi satt en gräns på 20 deltagare så det är först till kvarn som gäller. Mötet sker digitalt.

Om ni vill delta, skicka ett mejl till: ajourhallning-bal@lm.se

Lägenhetsregistret - Gemensamt kök

I maj kommer vi att göra förändringar som ska göra det möjligt att registrera en bostadslägenhet med gemensamt kök. Detta mot bakgrund av att det blir vanligare och vanligare med boende av typen ”Co-Living”. Co-Living används ofta som ett samlingsbegrepp för uthyrning där flera personer har tillgång till varsitt rum/lägenhet samt tillgång till bl.a. ett gemensamt kök.  Och det är inte fråga om ett rent studentboende eller någon annan form av speciallägenhet för äldre eller funktionshindrade. Därför gör vi det nu möjligt att ange ”gemensamt kök” för alla typer av lägenheter.

Ändrade öppettider BAL-supporten

Lantmäteriet har tagit beslut om enhetliga öppettider för de telefonlinjer ni kunder kan nå oss på. Detta innebär att vi från och med den 1 mars kommer ha öppet måndagar-fredagar kl. 9-12. Ni kan förvänta er svar på både era samtal och mail under denna tid. Det går givetvis att maila oss när som helst under dagen och vi svarar så fort som möjligt under våra öppettider. Ni kan läsa mer om detta på vår hemsida: www.lantmateriet.se (nytt fönster)

Problem att logga in i LINA?

Om du har problem att logga in i LINA vill vi uppmana dig att först och främst byta lösenord och prova logga in igen. Om problemet kvarstår, kontakta supporten.