BAL och ABT - Nyhetsbrev ABT + BAL 2021:4

Ändrade öppettider BAL-supporten

Våra telefontider framöver är måndagar-torsdagar kl. 09.30-11.30. Övrig tid går det bra att mejla oss så återkommer vi så fort vi kan.

Ibland behöver vi med kort varsel stänga supporten. Vi försöker i dessa fall att snabbt lägga ut information på sidan Kontakta BAL-supporten på vår webbplats.

Riktlinjer för olika samverkansnivåer ABT

Vi får många frågor från er på kommunerna kring avtalsnivåer och vi har nu sammanställt de riktlinjer vi jobbar efter vid avtalsuppföljningen.

Ni hittar dokumentet på sidan ABT-avtal på vår webbplats.

I dokumentet Riktlinjer för olika samverkansnivåer ABT kan ni se vad som gäller för respektive avtalsnivå. Om ni har frågor om detta kan ni kontakta BAL-supporten.

Skicka in Bilaga 4

Efter avtalsuppföljningen under hösten har vissa av er fått en ny Bilaga 4 utskickad per post. Denna ska skrivas under och skickas tillbaka till oss. Vi vill påminna er om att göra detta så fort som möjligt.

Ny adress till LINA

LINA fick en ny adress, lina.lantmateriet.se, i januari 2021.
Vår statistik visar att många ännu använder den gamla adressen och omdirigeras via den till den nya sidan.

Den 31 januari 2022 kommer omdirigeringen till den webbsida som talar om vilken den nya adressen är att tas bort. Du behöver alltså se över gamla sparade bokmärken och uppdatera till den nya adressen så fort som möjligt.

Serviceavtal

Tillgängligheten för LINA och tjänstebaserad uppdatering styrs av ett serviceavtal, ett s.k. SLA som är en förkortning av Service Level Agreement. Gällande serviceavtal innebär att LINA och tjänsterna ska vara tillgängliga på vardagar mellan kl. 8-17 med undantag för planerade releaser/driftstopp som berör kontraktsreleaser.

Det är den tid när tjänsten/applikationen förväntas vara tillgänglig enligt överenskommet serviceavtal. Utanför denna tid är tjänsten/applikationen normalt också tillgänglig men störningar kan förekomma.

Releaser/ driftstopp

Vi vill be er som jobbar via LINA och tjänstebaserad uppdatering att läsa den information som läggs ut i LINA eller skickas via mejl angående våra releaser/ driftstopp. Om ni arbetar med BAL-objekten när driftstoppet pågår, riskerar information att gå förlorad. Vänligen respektera dessa tider av nedstängning.

Bild

Grundutbildning i LINA

Har ni en ny kollega på kontoret som ska jobba med LINA? Vi kommer att ha två grundutbildningar via Skype i vår/sommar. Om ni vill delta, skicka ett mejl till ajourhallning-bal@lm.se

  • 9 mars kl 10-12
  • 15 juni kl 10-12

Supportens öppettider i jul och nyår

Vecka 51

Telefontid mån-ons kl. 09.30-11.30. Övrig tid nås vi via mejl.

Vecka 52

Mejlen bevakas sporadiskt.

Vecka 1 

Mejlen bevakas sporadiskt.

God jul och gott nytt år önskar BAL-supporten.