
Här besvarar vi leverans- och vissa beställningsfrågor kring våra geodata (kartor, bilder och fastighetsinformation).
Om du inte hittar svaret på din fråga så är du välkommen att kontakta Geodatasupport – vi hjälper dig gärna.
Frågor och svar
Det finns några olika sätt för nedladdning beroende av produkt. Några exempel är:
- API
- ATOM-flöde
- https-protokoll
- sftp-klient.
Analoga flygbilder skannas in och levereras digitalt.
Hämtning kan ske via sftp-klient eller https-prototokoll som är krypterade åtkomstsätt. Varje kund identifieras med sitt användarnamn samt lösenord som har skickats via e-post om så angetts vid beställning.
Tillgängligheten är i princip 24 timmar/dygn med avbrott för service och uppgraderingar med mera.
Hämtning via sftp-klient:
Som sftp-klient kan t.ex. Filezilla, Winscp eller sftp.exe (ingår i PuTTY) användas.
Server/hostname: sftp://hamtplats.lantmateriet.se Login ID:Password:
Hämtning via webbläsare och https-protokoll:
Ange: https://hamtplats.lantmateriet.se/katalognamnSedan visas en dialogruta och där anger man användarnamn samt lösenord.
Exempel: https://hamtplats.lantmateriet.se/AD_288_180024_01
Leveransfiler:
Aviseringsfiler levereras med en fil för alla objekt/tabeller.
Vi kan återskapa raderade filer, upp till 6 månader bakåt, mot en avgift om 800 kr per fil.
- Gäller det fastighetsinformation kontaktar du fastighetsavisering@lm.se.
Beskriv problemet så utförligt som möjligt. Glöm inte att skriva hur vi kan komma i kontakt med dig. - Gäller det kartor och geografisk information samt flygbilder kontaktar du felrapport.grunddataprodukt@lm.se.
Ange läge och berätta om problemet så utförligt som möjligt. Glöm inte att skriva hur vi kan komma i kontakt med dig.