Leveranser

Här besvarar vi leverans- och vissa beställningsfrågor kring våra geodata (kartor, bilder och fastighetsinformation).

Om du inte hittar svaret på din fråga så är du välkommen att kontakta Geodatasupport vi hjälper dig gärna.

Frågor och svar

Det finns några olika sätt för nedladdning beroende av produkt. Några exempel är:

  • API
  • ATOM-flöde
  • https-protokoll
  • sftp-klient.

Analoga flygbilder skannas in och levereras digitalt.

Hämtning kan ske via sftp-klient eller https-prototokoll som är krypterade åtkomstsätt. Varje kund identifieras med sitt användarnamn samt lösenord som har skickats via e-post om så angetts vid beställning.

Tillgängligheten är i princip 24 timmar/dygn med avbrott för service och uppgraderingar med mera.

Hämtning via sftp-klient:

Som sftp-klient kan t.ex. Filezilla, Winscp eller sftp.exe (ingår i PuTTY) användas.
Server/hostname: sftp://hamtplats.lantmateriet.se Login ID:Password:

Hämtning via webbläsare och https-protokoll:

Ange: https://hamtplats.lantmateriet.se/katalognamnSedan visas en dialogruta och där anger man användarnamn samt lösenord.
Exempel: https://hamtplats.lantmateriet.se/AD_288_180024_01

Leveransfiler:

Aviseringsfiler levereras med en fil för alla objekt/tabeller.
Vi kan återskapa raderade filer, upp till 6 månader bakåt, mot en avgift om 800 kr per fil.

  • Gäller det fastighetsinformation kontaktar du fastighetsavisering@lm.se.
    Beskriv problemet så utförligt som möjligt. Glöm inte att skriva hur vi kan komma i kontakt med dig.
  • Gäller det kartor och geografisk information samt flygbilder kontaktar du felrapport.grunddataprodukt@lm.se.
    Ange läge och berätta om problemet så utförligt som möjligt. Glöm inte att skriva hur vi kan komma i kontakt med dig.