
Nedan listas vilka funktioner som kommer att finnas i det nya systemet samt några korta förklaringar över innebörden. En del funktioner har även beskivningsfilmer hur det går till i systemet.
Definitioner
Pantsystem
gemensam benämning för pantbrevsregistret och Lantmäteriets handläggningssystem för ärendehantering av digitala pantbrev.
Panthavare
Den som registrerat sitt Panthavarnummer på en Digital Pant och har rätt att råda över den, se 4 § andra stycket Pantbrevsregisterlagen. Pantbrevshavare är detsamma som Panthavare.
Panthavarnummer
För att kunna registrera sig som Panthavare av en Digital Pant krävs ett så kallat Panthavarnummer. Panthavarnumret är kopplat till en viss Panthavare vilket innebär att det av Panthavarnumret framgår vem som innehar den Digitala Panten.
Digital Pant
Registrering av en inteckning i pantbrevsregistret enligt 1 § andra stycket Pantbrevsregisterlagen. Datapantbrev är detsamma som Digital Pant.
Ägarregistrerad pant
Digital Pant som inte är registrerad till någon Panthavare. Den Digitala Panten innehas av fastighetsägaren.
Användargrupper i Pantsystem
Det finns flera användargrupper i Pantsystem och de olika grupperna har tillgång till olika funktionalitet i systemet.
Användargrupperna är:
- KI = Kreditinstitut
- KFM = Kronofogdemyndigheten
- KMS = Kreditmarknadsservice, användare inom Lantmäteriet
- FI = Fastighetsinskrivningen, användare inom Lantmäteriet
Beskrivning av funktioner och begrepp
Klicka på en rubrik för att läsa mer respektive funktion och begrepp.
- Visa och hantera pant
- Ändra pantregistrering
- Begära pant
- Besvara begäran
- Ta bort begäran
- Erbjud digital pant
- Besvara erbjudan
- Ta bort erbjudan
- Registrera referens
- Registrera hinder
- Ta bort hinder
- Utdrag ur pantbrevsregistret
- Registrera konvertering
- Visa historik
- Dagens händelser
- Pantförteckning
- Ärenden
- Registrera panthavarnummer på pant
- Ägarregistrera pant
- Registrera till ett valfritt panthavarnummer
- Registrera till Kronofogdemyndigheten
- Registrera till Fastighetsinskrivningen
- Utskrift av pantbrev
- Registrera till Fastighetsbildningsmyndighet
- Returnera pant
- Profil
Visa och hantera pant
Funktionen används för att söka efter uppgifter om pant i en fastighet/tomträtt och utföra olika åtgärder på pant.
När man söker fram en fastighet får man information om:
- Lagfaren ägare/tomträttsinnehavare
- Beviljade inteckningar i fastigheten
- Inteckningens belopp/inomläge, valuta, inskrivningsdag, och, aktnummer
- Eventuell referens på panten
- Status på panten, dvs typ av pant och var en digital pant är registrerad (uppgifter visas utifrån den behörighet den inloggade användaren har)
- Eventuellt hinder
Eventuellt pågående ärende, dvs. om det finns en obesvarad begäran eller erbjudan
Används av
- Användare med tittbehörighet hos KI, KFM och KMS
- Användare med handläggarbehörighet hos KI, KFM, FI och KMS
Nya begrepp
- Ägarregistrerad - tidigare finns i Ägararkivet
- Panthavarnummer - tidigare arkivnummer
- Panthavare = pantbrevshavare - den som registrerat sitt panthavarnummer på en pant”
Ändra pantregistrering
- Registrera panthavarnummer - begrepp som används istället för rekvirera pantbrev från Ägararkivet. Begreppet betyder att man registrerar sitt panthavarnummer på en pant och därmed är man registrerad panthavare av den panten. Samma funktion som tidigare men nya ord.
- Ändra panthavarnummer - om en pant är registrerad till ett ph.nr du har tillgång till kan du ändra den registreringen till ett annat ph.nr du har tillgång till.
- Ta bort panthavarnummer - ägarregistrera pant
- Registrera pant till Fastighetsinskrivningen
- Registrera pant till Kronofogdemyndigheten
Nya begrepp
- Ägarregistrera pant - tidigare flytta pantbrev till ägararkivet
- Ändra panthavarnummer - tidigare flytta pantbrev mellan olika arkiv du har tillgång till
Begära pant
Begära pant av annan panthavare.
Exempel:
- Storbanken begär pant från en annan panthavare.
- Storbanken känner inte till vilken panthavare som innehar panten.
Guide i hur man begär pant från annan panthavare.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI och KFM
Nytt begrepp
Digital pant = datapantbrev
Besvara begäran
Besvara inkommen begäran från annan panthavare med accept eller avslag
Exempel: Lillbanken innehar pant som begärts av Storbanken.
- Alternativ 1. Lillbanken besvarar den inkomna begäran med accept. Panten registreras till Storbanken
- Alternativ 2. Lillbanken besvarar den inkomna begäran med avslag. Panten registreras inte till Storbanken.
I alternativ 2 får Storbanken ett meddelande från Lillbanken där det framgår att Lillbanken behöver panten som säkerhet inom sin organisation.
Guide i hur man besvarar en inkommen begäran.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI
Ta bort begäran
En obesvarad begäran kan tas bort.
Exempel: En användare Storbanken begär pant som finns registrerad hos en annan panthavare. Storbanken ångrar sig och vill inte längre ha panten i den skickade begäran. En handläggare hos Storbanken tar bort den skickade begäran.
Ärendet tas bort i sin helhet och kommer inte längre synas hos Storbanken eller hos den panthavare som är registrerad på panterna.
Guide till att ta bort en obesvarad begäran.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI och KFM
Erbjud digital pant
Erbjuda pant till en annan panthavare
Exempel: Storbanken erbjuder en pant till Lillbanken
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI
Nytt begrepp
Digital pant = datapantbrev
Besvara erbjudan
Besvara inkommen erbjudan med accept eller avslag
Exempel: Lillbanken har fått en inkommen erbjudan från Storbanken.
- Alternativ 1. Lillbanken besvarar inkommen erbjudan med accept. Panten blir registrerad till Lillbanken.
- Alternativ 2. Lillbanken besvarar inkommen erbjudan med avslag. Panten kommer fortsätta att vara registrerad till Storbanken.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI
Ta bort erbjudan
En obesvarad erbjudan kan tas bort
Exempel: Storbanken har skickat en erbjudan om pant till Lillbanken. Storbanken ångrar sig och vill att panten även fortsättningsvis ska vara registrerad till Storbanken. En användare hos Storbanken tar bort den skickade erbjudan.
Ärendet tas bort i sin helhet och kommer inte längre synas hos Storbanken eller hos Lillbanken.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI
Registrera referens
Referens kan registreras på en pant förutsatt att panten är registrerad till ett panthavarnummer användaren har handläggarbehörighet till.
OBS! Det är inte tillåtet att registrera personnummer eller andra personuppgifter i referensfältet.
Referenser visas endast för den som har behörighet till det panthavarnummer som panten är registrerad till.
Exempel: En användare hos Storbanken registrerar referens på en pant i Fastighet A. En användare hos Lillbanken loggar in i Pantsystem och söker upp Fastighet A. Användaren ser att panten har status ”Annan panthavare”. Ingen referens presenteras för användaren hos Lillbanken. En användare hos Storbanken som söker fram Fastighet A kommer att se den registrerade referensen.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI, KFM och KMS
Registrera hinder
Detta är en funktion som i huvudsak används av våra användare hos KFM. I de fall där KFM har ett ärende där de har behov av att ”låsa” en pant kan de registrera ett hinder.
Det finns tre olika hindertyper:
- Spärr
- Allvarligt fel
- Överklagande
Hindertypen Spärr används i huvudsak av KFM. Hindertyperna Allvarligt fel och Överklagande används endast av Lantmäteriet. Om en pant är belagd med ett hinder kan inga andra åtgärder utföras på panten innan hindret är borttaget.
Exempel: Ingen åtgärd kan utföras på en pant som är belagd med hinder. En pant med ett registrerat hinder är ”låst” till det panthavarnummer som finns registrerat på panten när hindret läggs.
När man söker på en fastighetsbeteckning i Pantsystem och fastigheten har panter som belagts med hinder, kommer Pantsystem att presentera detta under rubriken ”Hinder”.
Guide i hur man registrerar hinder i pantsystemet.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KFM och KMS
Ta bort hinder
Ett registrerat hinder ska tas bort när ärendet som lett fram till registreringen av hindret är avslutat. När hindret är borttaget kan man återigen utföra olika åtgärder på panten.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KFM och KMS
Utdrag ur pantbrevsregistret
Möjlighet att beställa ett utdrag ur pantbrevsregistret som visar vilken/vilka panthavare som är registrerad/e på panter i en fastighet
KI beställer
Utdraget skickas till lagfaren ägare/tomträttsinnehavare via post eller till en digital brevlåda om sådan finns.
Guide i hur en användare på ett kreditinstitut beställer utdrag ur pantbrevsregistret.
KFM beställer
Utdraget blir tillgängligt digitalt för KFM.
Guide i hur en användare hos Kronofogdemyndigheten beställer utdrag ur pantbrevsregistret.
Används av
Användare med titt- eller handläggarbehörighet hos KC, KFM, KI och KMS.
Notera att det finns möjlighet att beställa utdrag ur pantregistret direkt på www.lantmateriet.se/utdragpant
Registrera konvertering
Möjlighet att registrera konvertering av skriftliga pantbrev till digital pant. Efter registrering skickas de skriftliga pantbreven tillsammans med en avstämningslista till KMS på Lantmäteriet, som utför konverteringen.
Konvertering
Konvertering med retur
Aktnr med formatet D-2020-etc.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI och KMS
Nytt begrepp
Digital pant = datapantbrev
Visa historik
Historik över var en pant har varit registrerad visas utifrån användarens organisationstillhörighet.
Används av
Samtliga användare i Pantsystem oavsett organisationstillhörighet och behörighetsnivå.
Dagens händelser
En lista över vilka panter som registrerats till och från ett panthavarnummer för ett givet datum. Även uppgift om ny spärr på pant kommer att finnas i denna lista.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KFM, KI och KMS.
Pantförteckning
Förteckning över samtliga panter som finns registrerade till ett panthavarnummer. Motsvarar ”arkivförteckning” i Pantbrevssystemet.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KFM, KI och KMS
Nytt begrepp
Pantförteckning – tidigare arkivförteckning
Ärenden
Här visas skickade och inkomna begäran och erbjudan och det är här man besvarar en inkommen begäran och erbjudan med accept eller avslag.
Ett obesvarat ärende ligger kvar och låser panten till dess att ärendet besvarats av mottagaren eller tagits bort av den panthavare som initierat ärendet. Det finns möjlighet att filtrera listan med ärenden för att t.ex. endast visa inkomna begäran eller skickade erbjudan.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI och KFM.
Registrera panthavarnummer
En panthavare kan registrera sitt panthavarnummer på en ägarregistrerad pant.
Exempel: En användare hos Storbanken söker fram en fastighet och väljer därefter funktionen ”Registrera/begära”. Användaren kan nu markera panter med status ”Ägarregistrerad” och ”Annan panthavare”.
Pant med status ”Ägarregistrerad” kommer att bli registrerad till Storbankens panthavarnummer så snart användaren bekräftat åtgärden. Om användaren markerat pant med status ”Annan panthavare” kommer en begäran skapas och skickas.
Guide i hur man registrerar panthavarnummer på en ägarregistrerad pant.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI och KFM.
Ägarregistrera pant
En pant som inte längre behövs som säkerhet ska ägarregistreras.
Exempel: Mellanbanken har registrerat sitt panthavarnummer på samtliga panter i en fastighet. Lånen är nu lösta och Mellanbanken har inte längre behov av panterna i fastigheten. En användare hos Mellanbanken söker upp fastigheten i Pantsystem och väljer funktionen ”Ägarregistrera”. Användaren markerar samtliga panter och väljer ”Utför” – panterna ägarregistreras.
Guide i hur man ägarregistrerar pant.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI och KFM.
Nytt begrepp
Ägarregistrera pant – tidigare ”flytta pant till Ägararkivet”.
Registrera till ett valfritt panthavarnummer
Några användargrupper i Pantsystem har möjlighet att registrera ett valfritt panthavarnummer på en pant.
Exempel: En användare loggar in i Pantsystem och söker fram en fastighet, väljer åtgärden Registrera till valfritt panthavarnummer och anger vilket panthavarnummer som ska registreras på panten.
Denna funktion kommer inte finnas tillgänglig för KI.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KFM och KMS.
Nytt begrepp
Panthavarnummer – tidigare arkivnummer.
Registrera till Kronofogdemyndigheten
Pant kan registreras till KFM.
Exempel: En pant är registrerad till Storbanken. KFM har behov av panten och meddelar Storbanken. En användare hos Storbanken loggar in i Pantsystem, söker upp fastigheten och väljer funktionen Registrera till Kronofogdemyndigheten”. Användaren markerar panten och utför åtgärden. Panten registreras till KFM.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI och KMS.
Registrera till Fastighetsinskrivningen
Pant kan registreras till FI.
Exempel: En pant är registrerad till Storbanken. En användare hos Storbanken loggar in i Pantsystem, söker upp fastigheten, väljer funktionen ”Registrera till Fastighetsinskrivningen”. Användaren markerar panten och utför åtgärden. Panten registreras till FI.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI, KFM och KMS.
Utskrift av pantbrev
Ett pantbrev som skrivs ut ändrar typ av pant från digital till skriftligt. Det är den panthavare som har sitt panthavarnummer registrerat på panten som kan skriva ut pantbrevet.
Exempel 1:Storbanken har sitt panthavarnummer registrerat på en pant. Storbanken vill att panten ska skrivas ut. En användare hos Storbanken loggar in i Pantsystem, söker upp fastigheten och väljer åtgärden ”Utskrift av pantbrev”. Användaren markerar panten och anger namn och adress till mottagaren av det skriftliga pantbrevet. Det finns även möjlighet att skriva ett meddelande till mottagaren av det skriftliga pantbrevet. När användaren utför utskriften kommer det skriftliga pantbrevet att levereras på en särskild pantbrevsskrivare hos Lantmäteriet där KMS tar hand om utskicket.
Exempel 2: En pant är ägarregistrerad och fastighetsägaren beställer utskrift hos KMS på Lantmäteriet. En användare hos KMS utför utskriften och hanterar utskicket av det skriftliga pantbrevet.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KI, KFM och KMS.
Registrera till Fastighetsbildningsmyndighet
En användare hos KMS kan registrera pant till Fastighetsbildningsmyndighet. Detta görs för ägarregistrerade panter och där en förrättningslantmätare meddelat KMS att panten behövs i en förrättning.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KMS.
Returnera pant
En pant kan returneras till föregående panthavarnummer. Den som returnerar panten kan inte se till vem panten returneras.
Exempel 1:Storbanken har registrerat en pant till FI då panten har behövts i ett inskrivningsärende. FI har handlagt inskrivningsärendet och panten returneras till Storbanken.
Exempel 2:Storbanken behöver inte längre pant i Fastighet B som säkerhet, lånen är lösta. En användare hos Storbanken registrerar av misstag panten till FI istället för att ägarregistrera panten. Användaren upptäcker sitt misstag och kontaktar Lantmäteriet. En användare hos FI returnerar panten till Storbanken. Användaren hos Storbanken ägarregistrerar panten och panten finns nu tillgänglig för andra panthavare om fastighetsägaren söker om nya lån.
Används av
Användare med handläggarbehörighet hos KFM, KMS och FI.
Profil
Användare i Pantsystem kan redigera sin användarprofil. Det är möjligt att redigera adress, uppdatera lösenord samt att markera ett panthavarnummer som ”förvalt”. Ändring av övriga uppgifter görs av en behörighetsadministratör hos den organisation användaren tillhör.
Adressuppgiften är obligatorisk och alla användare uppmanas att registrera adress vid en första inloggning i Pantsystem. Adressen krävs för att kunna använda systemet. Det är viktigt att alla användare håller sina kontaktuppgifter uppdaterade.
Används av
Samtliga användare i Pantsystem oavsett organisationstillhörighet och behörighetsnivå.