Lantmäteriet slutar med papperskartor – satsar på digitala

2017-09-20
Lantmäteriet slutar trycka kartor på papper nästa sommar. I stället kommer kartorna att finnas i lättillgängliga e-tjänster. Där kan användaren enkelt skapa sin egen karta och skriva ut den på papper. – Efterfrågan på papperskartor har minskat drastiskt och det här är ett naturligt steg i vår digitala utveckling, säger Sofia Stjernlöf, sektionschef på Lantmäteriets marknadsavdelning.

Från och med den 1 juli 2018 slutar Lantmäteriet att tillhandahålla tryckta versioner av de så kallade allmänna kartorna. I stället hänvisas användarna till olika e-tjänster med kartinformation.

– Efterfrågan på digitala karttjänster ökar samtidigt som behovet av våra tryckta allmänna kartor har minskat drastiskt under ett antal år. Det är inte längre ekonomiskt försvarbart att fortsätta ta fram tryckta kartor, säger Sofia Stjernlöf.

Satsar på digitala kartor

Lantmäteriet har utvecklat e-tjänster som ger privatpersoner möjlighet att själv välja utsnitt på kartan. I e-tjänsten Kartutskrift kan man dessutom skriva ut kartan på papper. Företag som vill göra egna kartor eller tjänster som innehåller kartinformation får tillgång till Lantmäteriets kartdata via ett flertal anpassade digitala åtkomstsätt.

– Vår kartinformation är mer eftertraktad än någonsin och vi arbetar intensivt med att utveckla tjänster för att göra det ännu enklare för allmänhet, företag och myndigheter att få tillgång till den, säger Sofia Stjernlöf.

Dessa kartor slutar Lantmäteriet tillhandahålla i tryckt format från och med 1 juli 2018:

• Fastighetskartan (1:12 500)
  • Terrängkartan (1:50 000)
  • Vägkartan (1:100 000)
  • Fjällkartan (1:50 000 och 1:100 000)
  • Sverigekartan (1:1 miljon och 1:1,2 miljon)

För mer information, kontakta gärna:

Sofia Stjernlöf, sektionschef
Telefon: 026-63 30 48, e-post sofia.stjernlof@lm.se

Sara Stefansson, produktchef
Telefon: 026-63 36 46, e-post sara.stefansson@lm.se

Om Lantmäteriet

Lantmäteriet producerar geografiska databaser och kartor och har till uppgift att bidra till en effektiv och långsiktigt hållbar användning av Sveriges mark och vatten och ett tryggt ägande av fastigheter. Vi utför fastighetsbildning och erbjuder information om landets 3,2 miljoner fastigheter. Vi beslutar om lagfarter och tar fram underlag för finansiering. Lantmäteriet har omkring 2 000 medarbetare fördelade på ett 50-tal orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.

Dela den här sidan med andra

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

DRK-avtal

Träffar om nya DRK-avtal

Lantmäteriet bjuder in kommunföreträdare till informationsmöten om nya avtalen kring digital registerkarta.

Läs mer om var du träffar oss

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2017? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.