Hoppa till sidans innehåll
Other languagesLanguages Lättläst Teckenspråk Min sida

Riktlinjer och vägledning gällande sammanträden

Våra riktlinjer gällande sammanträden går i linje med rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter. Så långt det är möjligt hålls i första hand våra sammanträden digitalt. Men från och med 1 oktober kan det göras undantag för fysiska sammanträden med högst 50 personer (inklusive Lantmäteriets personal). Här kan du läsa mer om vad som gäller och om hur ett digitalt sammanträde går till.

Lantmäteriets utgångspunkt under pandemin har hela tiden varit att verksamheten ska kunna fungera som vanligt så långt det går. Vi följer Folkhälsomyndighetens, och andra myndigheters, rekommendationer noga och tar utifrån det ställning till om våra riktlinjer bör omprövas.

Har du/ni frågor om hur det här påverkar ert ärende, kontakta gärna din handläggare för mer information.

Digitalt sammanträde – så funkar det

Lantmäteriet genomför sina sammanträden digitalt, så långt det är möjligt. Ett sammanträde är ett slags möte. Vid mötet kommer du få information om ett ärende som vi jobbar med som kan påverka dig. Om du är inbjuden att vara med på ett digitalt sammanträde kan du välja att ansluta till mötet på olika sätt. 

Olika sätt att ansluta till sammanträdet

Lantmäteriet använder Skype för företag som teknisk lösning för mötet. Du kan välja att ansluta till mötet på olika sätt beroende på om du vill använda dator, surfplatta, telefon eller ett videokonferenssystem. Välj det alternativ som passar dig bäst.

Följ dessa steg om du vill ansluta till mötet via en dator:

  1. Skriv av webblänken som skickas med i inbjudan till mötet, och skriv in den i webbläsaren.
  2. Följ instruktionerna på sidan som öppnas. Plug-in-programmet för Skype för företag laddas nu ner på din dator (ibland hamnar plug-in-programmet under nedladdade filer. Klicka på ikonen och följ instruktionerna).
  3. Välj ”Anslut som gäst” och skriv in ditt namn. Anslut via Skype för företag-klient, om du har det installerat på din dator. Observera att det är skillnad mellan Skype och Skype för företag och de kan inte användas tillsammans.

Följ dessa steg om du vill ansluta till mötet via en iPhone eller iPad:

  1. Ladda ner appen Skype för företag via App Store.
  2. Gå in i webbläsaren och skriv in den webblänk som skickas med i inbjudan.
  3. Klicka på ”Anslut som gäst” och skriv in ditt namn. Du ansluter alltså via webbläsaren, inte i appen. Det är en förutsättning att appen är nerladdad för att det ska fungera.

Följ dessa steg om du vill ansluta till sammanträdet via din androidtelefon eller surfplatta:

  1. Ladda ner appen Skype för företag via Google Play.
  2. Kontakta ärendets handläggare, i god tid innan mötet, och be om en klickbar länk till mötet.
  3. Klicka på länken som du får skickad till dig.

Ring numret och ange det konferens-ID (åtta siffror) som står i inbjudan. Väljer du det här alternativet kan du inte se dokument som visas. Kontakta ärendets handläggare så kan du få materialet skickat till dig i förväg. 

Om du vill ansluta till sammanträdet via ett videokonferenssystem skriver du in 918900@teliavideomote.com på systemet, och det konferens-ID som står i inbjudan under ”Om du vill ringa in till mötet”. Avsluta med #.

Viktig teknisk information i samband med mötet

Det finns några saker som är bra att tänka på innan du ansluter till mötet:

  • Se till att den dator, surfplatta eller telefon som du vill använda under mötet har mikrofon och kan spela upp ljud.
  • Ta reda på hur du sätter på och stänger av din mikrofon.
  • Se till att du har en stabil anslutning till Internet. Koppla gärna datorn, med nätverkskabel, direkt till modemet eller routern, eller sitt nära routern för att få en så stabil uppkoppling som möjligt.
  • Stäng ner program på din dator eller surfplatta och fönster i din webbläsare som du inte använder just nu. De kan störa din uppkoppling under mötet.
  • Se till att du ansluter med en uppdaterad webbläsare om du väljer det alternativet.
  • Använd gärna senaste versionen av antingen Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari.
  • Se till att du kommer in på mötet och att ljud och mikrofon fungerar i god tid innan mötet startar.
  • Sitt gärna på en plats med så lite bakgrundsljud som möjligt och använd gärna hörlurar med mikrofon.
  • Om du är tidig in till mötet kan du ibland hamna i en lobby/väntrum och kommer bli insläppt när mötet börjar.

Om du vill vara anonym under mötet

Om du har skyddad identitet, eller av annan anledning inte vill tala om vem du är under mötet, måste du ansluta med den webblänk som skickas med i inbjudan. Då kan du själv skriva in det namn som du vill ska visas under mötet, till exempel ”representant för fastighet x:y”.

Om du istället väljer att ansluta till mötet med din telefon behöver du ringa från ett dolt nummer eftersom ditt nummer kommer synas på bildskärmen under mötet. 

Vanliga problem inför eller under digitala sammanträden

Här hittar du de mest vanliga tekniska problemen som kan uppstå i samband med digitala sammanträden. Klicka på en av problembeskrivningarna för möjliga orsaker och lösningar:

Ljud och bild hackar under mötet
Orsak Lösning
Du har för många program öppna på din dator/telefon/surfplatta Stäng ner alla program och applikationer som du inte använder just nu
Du har för många fönster öppna i din webbläsare som gör att det går långsammare Stäng ner alla öppna flikar i din webbläsare, förutom den du använder för mötet
Din uppkoppling är inte tillräckligt snabb eller stabil  Testa din internethastighet genom att skriva "speed test" i adressfältet på din webbläsare
Du har anslutit till mötet på en för gammal enhet (dator, surfplatta eller smarttelefon) Byt enhet eller se till att du använder en uppdaterad app eller webbläsare, till exempel Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari
Din router är inte uppdaterad Testa din internethastighet genom att skriva "speed test" i adressfältet på din webbläsare
Någon mer i huset deltar på ett digitalt möte alternativt tittar på film/serie på samma nätverk som du Koppla datorn, med nätverkskabel, direkt till modemet eller routern, eller sitt nära routern för att få en så stabil uppkoppling som möjligt
Ibland kan det vara dålig prestanda i ditt Skypemöte på grund av att din kamera är påslagen Stäng av kameran
Du får/kan inte ansluta till mötet
Orsak Lösning
Brandväggar och VPN-uppkoppling hindrar din dator från att ansluta till mötet Logga ur till exempel VPN-uppkopplingen och anslut sedan till mötet
Om du har Skype (ej Skype för företag) installerad på din enhet kommer du inte kunna ansluta till sammanträdet via den. Det är skillnad mellan Skype och Skype för företag och de kan inte användas tillsammans. Ladda ner Skype för företag eller koppla upp dig via webblänken som står i inbjudan
Sammanträdet kan inte hittas
Orsak Lösning
Webbadressen är felstavad Kontrollera att du skrivit rätt adress till mötet
Du har inte godkänt att plugin/webbklienten laddas ner Ladda ner webbklienten och försöka att koppla upp dig igen
Du hör inte vad som sägs under mötet
Orsak Lösning
Du har ljudet avstängt Slå på ljudet
Din enhet kan inte spela upp ljud Anslut hörlurar med mikrofon eller en högtalare
Ditt företags VPN-uppkoppling gör att ljudet inte fungerar Logga ur din eventuella VPN-uppkoppling och anslut sedan till mötet
De andra i mötet hör inte vad du säger
Orsak Lösning
Du har din mikrofon på "mute" (avstängd) Slå på din mikrofon
Din enhet saknar en fungerande mikrofon Anslut en ljudkälla, helst hörlurar med mikrofon
Allt fungerar bra hos dig men de andra deltagarna har problem med sin anslutning