På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Kontakta oss

Har du frågor om fastigheter, kartor eller vår verksamhet? Då är du välkommen att kontakta oss.

Du kan även läsa och hitta svar direkt bland vanliga frågor och svar – annars är du välkommen med din fråga.

  • Skicka in fråga, synpunkt eller beställning

    Fyll i formulär

    Skicka e-post

    Tekniska frågor

    • Tekniska frågor - Här hittar du vanliga frågor och svar som rör tekniska problem med webbplatsen eller våra tjänster.
    • Kontakta webmaster - Här kan du ställa frågor till oss som rör tekniska problem med webbplatsen eller våra tjänster.
  • Kontakta Kundcenter

    Ring


    På fredag den 22 september mellan klockan 12.00-16.00 kan det ta längre tid att besvara ditt samtal på grund av intern utbildning för delar av vårt Kundcenter.

    Du kan även skicka e-post till kundcenter@lm.se, eller använda något av våra kontaktformulär


    Öppettider: vardagar klockan 9.00-16.00. 

    Telefonväxeln har öppet vardagar 8.00-16.40. 

    Telefon: 0771-63 63 63
    Fax: 026-65 16 44

    Skicka e-post

    kundcenter@lm.se

    Chatta

    Öppettider: vardagar klockan 9.00-11.00 och 13.00–14.00.

    Här kan du ställa kortare frågor till oss. Om du har en längre fråga rekommenderar vi att du använder telefon eller skickar in din fråga till oss

    Klicka här för att starta en chatt (popup fönster)

  • Våra kontor och adresser

    Vi har kontor över hela Sverige.

    Hitta adresser, öppettider och information om våra kontor

    På flera av våra kontor kan du se fastighetsinformation på våra lånedatorer, Allmänhetens terminal.

    Besöksadress till huvudkontoret i Gävle

    Lantmäterigatan 2 C
    802 64 GÄVLE

    Se huvudkontoret på karta

    Postadress till huvudkontoret i Gävle

    Lantmäteriet
    801 82 Gävle 

    Postadress för fastighetsbildningsärenden

    Alla fastighetsbildningsärenden, till exempel avstyckning, fastighetsreglering eller annan lantmäteriförrättning skickas till samma andress oavsett var i landet fastigheten ligger.

    Lantmäteriet Fastighetsbildning
    801 82 Gävle

    Tillhör din fastighet en kommun med kommunalt lantmäteri? Då ska handlingarna skickas till kommunen. Se lista över vilka kommuner som har kommunalt lantmäteri.

    Postadress för fastighetsinskrivningsärenden

    Alla handlingar för till exempel ansökan om lagfart och inteckningar skickas till samma adress oavsett var i landet fastigheten ligger:

    Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
    761 80 Norrtälje

  • Sociala medier

    Följ oss på Facebook och LinkedIn! Där kan du ta del av vad som är på gång just nu, och vilka lediga jobb som finns att söka.

    Lantmäteriet på Facebook

    Vi bevakar sidan vardagar mellan klockan 9.00 och 16.00. Då kan du få svar på frågor om vår verksamhet, organisation och produkter.

    Besök oss på Facebook

    Lantmäteriet på LinkedIn

    Följ oss på Linkedin så kanske du hittar ditt nästa drömjobb! Här möter du även våra medarbetare som berättar om hur det är att arbeta på Lantmäteriet.

    Besök oss på LinkedIn

  • Vanliga frågor

  • Söker du information om en fastighet?

    Visste du att du kan kan se all information om dina fastigheter i vår tjänst Min Fastighet?

    Om du har e-legitimation kan du logga in och se dina uppgifter online.

    Läs mer om Min Fastighet och logga in för att se information om dina fastigheter.

    Vårt Kundcenter kan svara på frågor om fastigheter och lämna ut kopior eller utdrag ur Fastighetsregistret enligt offentlighetsprincipen.

  • Vill du ändra ägaren till en fastighet?

    Det kan du göra genom att ansöka om lagfart.

    Ansök om lagfart för att ändra eller lägga till fastighetsägare.

    Läs om skatter och avgifter för fastighetsinskrivning.

    Har du frågor om ett pågående ärende?
    Kontakta ditt lokala fastighetsinskrivningskontor.

    Har du allmänna frågor eller vill veta vilken status ditt ärende har?
    Kontakta Kundcenter.

  • Vill du ändra en fastighet genom en lantmäteriförrättning?

    Här kan du läsa mer om hur du ansöker om lantmäteriförrättning för till exempel avstyckning, klyvning eller gemensamhetsanläggning.

    Här kan du ansöka om och läsa mer om lantmäteriförrättningar.

    Läs om priser och avgifter för lantmäteriförrättningar.

  • Har du frågor kring pantbrev?

    Om du vill konvertera ett pantbrev, om ditt pantbrev har kommit bort eller om du vill konvertera ett skriftligt pantbrev till datapantbrev, kan vi hjälpa dig.

    Läs mer om pantbrev

  • Vill du beställa digitala kartor, flygbilder eller annan geografisk information?

  • Har du frågor som rör vår webbplats och självservicetjänster?

    Har du tekniska problem?
    Läs bland tekniska frågor och svar 

    Har du frågor som rör vår webbplats och självservicetjänster?
    Kontakta webmaster

  • Har du en övrig fråga till vårt Kundcenter?

  • Tekniska frågor

  • Om webbplatsen

    Vår webbplats, www.lantmateriet.se, är målgruppsorienterad och användaranpassad. Den är byggd med modern teknik och anpassar utseendet efter din skärmstorlek.

    Denna webbplats uppfyller kraven i Post- och telestyrelsens riktlinjer för webbutveckling, med stort fokus på tillgänglighet och användbarhet.

    Mobil anpassning - responsive design

    Webbplatsen kan upplevas på olika sätt beroende på märke på telefon och webbläsare. Vi gör allt för att vårt innehåll ska vara tillgängligt med så många olika variationer som möjligt. 

    Vi hoppas att du tycker att webbplatsen upplevs tillgänglig och användbar, men om du har problem eller synpunkter på teknik, utseende eller innehåll vill vi gärna höra hur vi kan göra den ännu bättre.

    Se webbkarta

    Kakor (cookies)

    Vissa delar av webbplatsen kräver att din webbläsare tillåter lagring av kakor (cookies) i din dator. Kakor lagras på din dator och inte på denna webbplats. Läs mer om kakor och hur de används på vår webbplats.

    Kontakta webmaster@lm.se om du har frågor kring webbplatsen.

  • Maintenance weekend

  • Så här ser du om din dator har 32- eller 64-bitar

     

    1. Klicka på startknappen som finns i aktivitetsfältet, längst ner till vänster på skärmen.


    2. Skriv in "systeminfo" i fältet längst ned i fönstret.

    3. Klicka på "Systeminformation" i träfflistan.

    4. Titta vad som står bredvid "Datortyp".
      x64 = operativsystemet har 64-bitar
      x86 = operativsystemet har 32-bitar

      Klicka på bilden för att se en större version
      Klicka på bilden för att se en större version.

  • Driftinformation

    Driftinformation

    Planerade avbrott

    Några gånger varje år genomför vi underhåll av våra IT-tjänster som kräver att tjänsterna stängs ner eller begränsas. Du kan läsa mer om planerade systemhelger nedan.

    Övriga avbrott

    Om en IT-tjänst behöver stängas ner för service utöver våra planerade systemhelger sker avbrottet alltid utanför våra avtalade öppettider för respektive tjänst.

    Du hittar information om alla eventuella avbrott här på vår webbplats.

  • Installera DjVu bildvisningsprogrammet

    För att ta del av filerna i tjänsten Historiska kartor behöver du installera bildvisningsprogrammet DjVu till din webbläsare. Programmet är kostnadsfritt.

    Programmet finns tillgängligt för de vanligaste datortyperna, men inte för alla versioner av operativsystem och webbläsare. 
  • Problemlösning DjVu

    Har du problem att använda bildvisningsprogrammet DjVu? Här samlar vi lösningar på vanliga problem.

    Hittar du inte svar på ditt problem? Välkommen att kontakta webbredaktionen

  • Min fastighet - problemlösning

    För att använda tjänsten behöver du ha giltig e-legitimation på din dator eller dosa från din bank eller Telia samt, för vissa akter, bildvisningsprogrammet DjVu.

    Läs mer om e-legitimation eller på e-legitimation.se (nytt fönster).

    För att kunna titta på akterna benämnda Historiska kartor behöver du ladda hem bildvisningsprogrammet DjVu. Programmet är gratis och du behöver bara ladda hem det en enda gång.

    Läs mer om tjänsten Min Fastighet.

  • E-legitimation - problemlösning

    E-legitimation använder du när du legitimerar dig och när du skriver under handlingar elektroniskt på nätet.

  • Kontakta webmaster

    Här kan du ställa frågor till oss som rör tekniska problem med webbplatsen eller våra tjänster.

    För att bättre kunna hjälpa dig behöver vi veta vilken webbläsare och operativsystem du har. Se vilken webbläsare du har

  • Ta emot din myndighetspost digitalt

    Med tjänsten Mina meddelanden kan du ta emot post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Posten samlas i en säker digital brevlåda och du öppnar och läser den enkelt med hjälp av din e-legitimation. Det är gratis och du kan läsa din post på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.

    Vi skickar post digitalt till dig

    Du kan få information digitalt från Lantmäteriet i samband med lantmäteriförrättningar, inskrivningsärenden och ärenden som berör samfällighetsföreningsregistret. Det kan vara kallelse till sammanträde, förelägganden, underrättelser om beslut och andra typer av handlingar. Tjänsten är under utveckling och förhoppningen är att du framöver ska kunna få flera meddelanden digitalt.

    Du bestämmer hur du vill ha din myndighetspost

    Tjänsten är frivillig och till för dig som vill ha post säkert och digitalt istället för som papperspost. I brevlådans inställningar kan du välja vilka som får skicka post digitalt till dig. Ångrar du dig kan du när som helst avsluta tjänsten och få posten på papper igen.

    Det är säkert och enkelt

    Det är säkert till skillnad från vanlig e-post eftersom du loggar in med din e-legitimation, t ex ditt bankID. Vi skyddar all känslig information så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Dina kontaktuppgifter är också skyddade så att inte ens myndigheterna kan nå dem. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla myndigheter som skickar myndighetspost digitalt.

    Så här skaffar du en digital brevlåda

    För att du ska kunna ta emot digital myndighetspost räcker det inte med en vanlig e-postadress. Av säkerhetsskäl behövs en digital brevlåda som är godkänd för tjänsten Mina meddelanden.

    1. Gå in på minameddelanden.se (nytt fönster). Läs om tjänsten och se vilka som skickar post digitalt.
    2. Klicka på Privat i menyn och följ anvisningarna. Har du företag väljer du Företag, förutom för enskild firma där du väljer Privat.
    3. Logga in med din e-legitimation och registrera din profil i den brevlåda du valt. Godkänn användarvillkoren och signera. Klart!

    Skaffa en digital brevlåda redan idag på minameddelanden.se (nytt fönster).

    Film från Mina meddelanden

    Mina meddelanden from Skatteverket on Vimeo.

Dela den här sidan med andra

Kontakta oss

Ringa till oss

På eftermiddagen den 22 september kan det ta längre tid att besvara ditt samtal på grund av intern utbildning.

Läs mer

Självservice

Självservice

Här har vi samlat e-tjänster, blanketter och annat som underlättar din kontakt med oss.

Självservice

Ändra fastighet

Vill du stycka av eller göra andra ändringar?

Ändra en fastighet genom att till exempel stycka av, dela eller skapa servitut.

Ansök om lantmäteriförrättning

Kartor

Har du upptäckt ett fel i våra kartor?

Vi vill gärna ha in din synpunkt. Fyll i vårt formulär och beskriv vad som är fel.

Anmäl fel i karta

Sociala medier

Skriv till oss på Facebook

Där svarar vi på dina frågor om Lantmäteriets verksamhet, organisation och produkter.

Sociala medier

Inskrivningshandlingar

Beställ äldre inskrivningshandlingar

Här kan du beställa kopior av inskrivningshandlingar från den 1 juni 2008 och framåt.

Läs mer

Mina fastighetsärenden

Har du ett pågående fastighetsärende?

Då kan du med e-legitimation enkelt följa dina pågående ärenden hela vägen fram till färdigt beslut.

Mina fastighetsärenden