På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Lantmäteriets förslag för en digital samhällsbyggnadsprocess

[2018-01-31]

Lantmäteriets förslag för en digital samhällsbyggnadsprocess

Det främsta hindret för en digital samhällsbyggnadsprocess är att informationsförsörjningen är splittrad och i stora delar analog. Det konstateras när Lantmäteriet nu slutrapporterar regeringsuppdraget Digitalt först. En nationell plattform för tillgång till relevanta geodata är en av förslagen i rapporten. Den innehåller även en målbild 2025 – samt förslag om ett fortsatt regeringsuppdrag

Innehållet i slutrapporten redovisades för bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson när han i besökte Lantmäteriets huvudkontor den 18 januari. Ett ökat bostadsbyggande är en kärnfråga för ministern och även bakgrunden till att Lantmäteriet från början tilldelades uppdraget i februari 2016 av dåvarande bostadsministern Mehmet Kaplan.

"Vägval behövde tydliggöras och förankras"

Uppdraget att identifiera hinder i samhällsbyggnadsprocessen och att lämna förslag på lösningar skulle egentligen pågå till och med årets slut men i och med att vi redan uppnått önskat resultat så lämnas rapporten in den 31:a januari.



Malin Klintborg

- Vi hade kommit till en punkt i arbetet där vissa vägval behövde tydliggöras och förankras, avseende förslag på lösningar och roller för att få en effektiv samverkan, säger Malin Klintborg, Lantmäteriets uppdragsledare.

Behov av nationell samordning

I rapporten konstateras bland annat att det behövs en nationell samordning av grundläggande information i samhällsbyggnadsprocessen. Det omfattar även behov av ett tydligt juridiskt ramverk med en tydlig ansvarsfördelning för berörda aktörer. Ökad standardisering av information lyfts också fram.

Förslaget om att ta fram en nationell plattform för tillgång till relevant geodata är ett av förslagen i slutrapporten. Med "plattform" menas ett koncept för att samordna olika aktörers informationshanteringstjänster för att informationen enklare ska bli åtkomlig i e-tjänster och handläggningssystem.

Föreslår ett fortsatt regeringsuppdrag

Den ingår som en del i den övergripande målbild – Målbild 2025 – som beskrivs i rapporten tillsammans med en handlingsplan som Lantmäteriet föreslår ska genomföras i ett fortsatt regeringsuppdrag.

Enligt rapporten bör fokus under kommande år ligga på informationsförsörjningen kring detaljplaneprocessen. Bland insatserna som nämns finns digitalisering av detaljplaner och utredningsmaterial och att dessa ska tillgängliggöras via den nationella plattformen.

Standardisering av e-ansökan för bygglov är en annan prioriterad insats eftersom även detta är en förutsättning för automatiserade beslut.

Läs mer i slutrapporten där du även kan fördjupa dig i de olika förslagen

Bilagorna till slutrapporten hittar du här

Dela den här sidan med andra

Driftinformation

Den 26-27 maj utför vi arbete på vår webbplats

Webbplatsen kommer vara begränsad då merparten av våra system och e-tjänster inte är tillgängliga.

Läs mer

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

DRK-avtal

Träffar om nya DRK-avtal

Lantmäteriet bjuder in kommunföreträdare till informationsmöten om nya avtalen kring digital registerkarta.

Läs mer om var du träffar oss

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.