Hoppa till sidans innehåll
Other languagesLanguages Lättläst Teckenspråk Min sida

Utdrag ur Pantbrevsregistret

Här kan du enkelt beställa ett utdrag ur pantbrevsregistret. Du behöver bara fylla i fastighetsbeteckning och personnummer eller organisationsnummer på en lagfaren ägare/tomträttsinnehavare till fastigheten i formuläret nedan. 

Hur och när får jag utdraget?

Utdraget skickas med post till den lagfarne ägarens/tomträttsinnehavarens folkbokföringsadress, alternativt till en digital brevlåda om denne är ansluten till en sådan tjänst, detta gäller även för juridiska personer.

Beställningar gjorda måndag-torsdag kl. 03-20, fredag-söndag kl. 03-18 samt helgdagar och klämdagar 03-18 levereras nästkommande dag till den digitala brevlådan.

Om lagfaren ägare har avlidit

Avser din beställning en fastighet eller tomträtt där lagfaren ägare eller tomträttsinnehavare avlidit måste beställningen ske via e-post.

Om utdraget gäller till exempel en bostadsrättsförening

Du som beställer ett utdrag för juridisk person, som till exempel en bostadsrättsförening, fyller i organisationsnumret i formuläret. Utdraget skickas därefter till den lagfarne ägarens registrerade adress, alternativt till en digital brevlåda om denne är ansluten till en sådan.

Beställ utdrag

Observera att formuläret nollställs efter 20 minuters inaktivitet.

*) markerar obligatoriska fält

Välkommen att kontakta pantbrevsregistret@lm.se för att ställa frågor, kommentera brister eller lämna önskemål.

När hanteras beställningen?

Beställning kan göras dygnet runt men hanteras endast när våra interna system håller öppet.

Öppettider för vårt interna system:

Måndag – torsdag kl. 3 – 20
Fredag kl. 3 – 18
Lördag – söndag kl. 3 – 18

Vid beställning utanför öppettiderna kommer eventuella felmeddelanden skickas först när systemet öppnar igen.

Fler sätt att beställa utdraget

Det går även bra att beställa utdrag ur pantbrevsregistret genom att ringa 026-63 37 00 eller genom att skicka en förfrågan via e-post: pantbrevsregistret@lm.se

Om du är mäklare och behöver beställa ett utdrag ur pantbrevsregistret så krävs att ett förmedlingsuppdrag eller uppdragsavtal bifogas via mail. Är förmedlingsuppdraget elektroniskt ska detta skickas in tillsammans med en uppgift om att underskrift skett på elektronisk väg (en så kallad verifikatsida eller något annat bevis). Utdraget skickas med post till den mäklare som har förmedlingsuppdraget.

(Om beställningen av utdraget sker genom webbformuläret så skickas det till lagfaren ägare.)

Vill du posta in din beställning så använder du blanketten Utdrag ur Pantbrevsregistret (pdf, nytt fönster) och skickar den till:

Lantmäteriet
Pantbrevsregistret
801 82 Gävle

Offentlighets- och sekretesslagen

Eftersom informationen i Pantbrevsregistret är sekretessbelagd (enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) 31 kap. 6-7 §) kan vi inte lämna ut den på telefon, utan skickar enbart informationen per post till den som har lagfart eller är tomträttsinnehavare.