Förlorat ett pantbrev
Ansökan kan göras enligt två olika lagparagrafer. Är du osäker på vilken av paragraferna du ska välja? Läs mer om förutsättningarna för respektive åtgärd - döda endast pantbrevet (3 §) eller döda inteckningen med tillhörande pantbrev (20 §).
Så här ansöker du
Om den som tappat bort handlingen har avlidit kan dödsboet (t.ex. Sven Svenssons dödsbo) ansöka om dödning - detta under förutsättning att dödsbodelägarna intygar att den avlidne haft handlingen och att den inte är pantsatt av någon.
För att döda pantbrevet behöver du genomgå två steg.
Steg 1 - Skicka först in en ansökan om dödning
Det är den som tappat bort eller på annat sätt förlorat handlingen som ska vara sökande. Sökanden ska intyga att den haft handlingen. Om den som tappat bort handlingen har avlidit kan dödsboet (t.ex. Sven Svenssons dödsbo) ansöka om dödning, detta under förutsättning att dödsbodelägarna intygar att den avlidne haft handlingen och att den inte är pantsatt av någon.
Du kan ansöka om dödande av pantbrev via webbformulär eller blankett:
- Ansök om dödande av pantbrev via vårt webbformulär
- Ansök om dödande av pantbrev via vår blankett Ansökan om dödning enligt 3§ (pdf, nytt fönster).
I ansökan ska du beskriva hur handlingen förvarats, förstörts eller kommit bort. När ansökan är registrerad och betalningen mottagen påbörjar vi handläggningen. Vi skickar underrättelser och beslut till den som står som kontaktperson i ärendet. Finns ingen kontaktperson angiven skickar vi handlingarna till en av de sökande.
Har du frågor om din ansökan om dödning, kontakta Förlorade pantbrev via e-post fastighetsinskrivning.pantbrev@lm.se eller telefon 026-63 34 00.
Ansökningsavgiften ska betalas i förskott
Ansökningsavgiften är 500 kronor och ska betalas i förskott till vårt bankgiro 766-6746 eller via Swish till 123 073 4798.
Vid betalning från utländsk bank ange:
IBAN: SE83 1200 0000 0128 1010 7238
BIC/SWIFT: DABASESX
Kom ihåg att ange fastighetens fullständiga beteckning (t.ex. Gävle Torp 1:1) vid betalningen. Det är viktigt för att vi ska kunna koppla ihop betalningen med ansökan.
Glöm inte att ansöka om att fullfölja dödningen
För att dödningen ska fullföljas behöver du ansöka om att få nya handlingar utfärdade (se steg 2). Men innan du kan göra det behöver du invänta beslut gällande din ansökan om dödning. Observera att det tar minst tolv månader innan det beslutet har gått igenom. Det beror på att ansökningar enligt 3 § behöver efterlysas (kungöras) i Post- och Inrikes Tidningar i tolv månader innan Lantmäteriet kan fatta ett beslut om att pantbreven är dödade. I beslutet som du får från oss framgår från vilket datum du tidigast kan ansöka om att få nya handlingar utfärdade.
Steg 2 - Ansök om att fullfölja dödningen
För att kunna använda pantbrevet igen måste du ansöka om att få en ny handling utfärdad. Ansök om att få en ny handling utfärdad via vår blankett Utfärdande av ny handling (pdf, nytt fönster)
Det är den som ansökt om dödning i det första steget som även ska ansöka om att utfärda en ny handling.
I samband med att du ansöker om att få en ny handling utfärdad så anger du om du vill ha den nya handlingen som ett skriftligt eller digitalt pantbrev. Stämpelskatten får tillgodoräknas för de pantbrev som dödats, dock utgår en expeditionsavgift på 375 kr per pantbrev.
Har du frågor om din ansökan om att fullfölja dödningen, kontakta vårt Kundcenter 0771-63 63 63.
Observera att om du inte har förlorat ditt pantbrev men ändå vill döda det ska du istället ansöka om att döda befintligt pantbrev. Då slutar pantbrevet att gälla och själva inteckningen finns inte längre kvar i fastigheten eller tomträtten.
Övriga frågor och svar angående förlorade pantbrev
Du ska välja 20 § om:
- Du vill döda både pantbrevet och inteckningen.
- Inteckningsordningen har inte någon betydelse. Du kan läsa mer om inteckningsordning under frågan Vad är inteckningsordning.
- Du vill döda och ta bort inteckningen helt från fastigheten eller döda och fastställa inteckningen på nytt.
Förutsättningar för detta är:
- Inteckningen är äldre än tio år. Det kan du kontrollera i e-tjänsten Min fastighet. Läs mer och logga in i e-tjänsten Min fastighet.
- Pantbrevet har inte visats upp i något inteckningsärende de senaste tio åren. Är du osäker på om pantbrevet har förekommit i något inteckningsärende kan du kontakta Förlorade pantbrev via mejl fastighetsinskrivning.pantbrev@lm.se. eller telefon 026-63 34 00.
Du ska välja 3 § om:
- Du vill döda pantbrevet men inte inteckningen.
- Inteckningen är inte äldre än tio år. Det kan du kontrollera i Min fastighet. Läs mer och logga in i e-tjänsten Min fastighet.
- Pantbrevet har visats upp i ett inteckningsärende under de senaste tio åren. Är du osäker på om pantbrevet har förekommit i ett inteckningsärende kan du kontakta Förlorade pantbrev via mejl fastighetsinskrivning.pantbrev@lm.se. eller telefon 026-63 34 00.
- Inteckningsordningen har betydelse. Du kan läsa mer om inteckningsordning under frågan Vad är inteckningsordning.
Förutsättningar för detta är:
- Du som sökande måste intyga att du är den som senast haft pantbrevet samt redogöra för var det förvarats och hur det kommit bort.
Tänk på!
När du ansöker enligt 20§ så har du möjlighet att ta ut en ny inteckning om du uppger det i din ansökan. Det kostar inget eftersom att stämpelskatten tillgodoräknas, dock får du betala en expeditionsavgift på 375 kr per inteckning.
Spelar inteckningsordningen ingen roll kan det därför vara ett snabbare alternativ att ansöka om att döda både pantbrevet och inteckningen (20§), även om du är i behov av att döda endast pantbrevet (3§). En ansökan om att döda endast pantbrevet har nämligen en handläggningstid på minst tolv månader och en ansökan om att döda både pantbrevet och inteckningen har en handläggningstid på minst sex månader.
Inteckningsordning är den ordning som de olika pantbreven intecknades. Den som tecknades först är även den som först ska återbetalas vid exempelvis en tvångsförsäljning. Dessa pantbrev har därmed högre säkerhet än de som tecknades senare.
Du kan avbryta dödningsförfarandet genom att skicka ett mejl till oss på fastighetsinskrivning.pantbrev@lm.se. Ange fastighetsbeteckning eller ärendenummer. Gäller återkallelsen endast del av ärendet, ange vilket eller vilka pantbrev som hittats.
Har du frågor, kontakta oss på telefon: 026-63 34 00.
När du exempelvis vill ta ett lån hos en bank i samband med att du köper en fastighet kan du komma att behöva använda fastigheten som pant, det vill säga säkerhet för lånet. För att använda fastigheten som säkerhet för lånet ansöker i de allra flesta fall banken om en ny inteckning, om det inte redan finns tillräckligt med befintliga pantbrev. Genom att göra det blir ett visst belopp i fastigheten lämnad i pant till den du lånar av. Det är ändå du som fastighetsägare eller tomträttsinnehavare som står som sökande och du behöver skriva under den ansökan som banken skickar in.
Du kan också själv ansöka om ny inteckning, men tänk då på att kontakta din bank för att säkerställa att en ansökan inte redan har skickats in. Inteckningen registreras i fastighetsregistrets inskrivningsdel efter beslut av oss. Därefter utfärdas ett pantbrev som förs över till banken. Pantbrevet är en värdehandling och fungerar som ett bevis på att inteckningen har gjorts.
Tänk på miljön
Lantmäteriet strävar efter att ha så låg klimatpåverkan som möjligt. Därför kommunicerar vi beslut via e-post i de fall e-postadress har lämnats i ansökan.
Kontakta förlorade pantbrev
Vi har öppet vardagar kl. 09.00-12.00 och kl. 13.00-16.00.
Om din fråga gäller en särskild fastighet, kom ihåg att ange fastighetens officiella beteckning med kommun, namn och nummer (till exempel Gävle Torp 1:1).