Hoppa till sidans innehåll
Other languagesLanguages Lättläst Teckenspråk

Pantbrevssystemet

Pantbrevssystemet består av ett handläggningssystem och ett pantbrevsregister. Systemet gör låneprocessen enklare och ökar säkerheten, men kan även användas för att digitalisera skriftliga pantbrev.

Idag är alla större svenska banker, kreditinstitut, fastighetsbolag, försäkringsbolag och även Kronofogdemyndigheten anslutna till Pantbrevssystemet. Privatpersoner kan inte ansluta sig till systemet, men som fastighetsägare eller tomträttsinnehavare kan du ändå ansöka om en inteckning i fastigheten eller tomträtten. Om du lånar pengar av en privatperson kan du ansöka om ett skriftligt pantbrev som lämnas över till långivaren som säkerhet för lånet.

Säker hantering av pantbrev

Datapantbrev är säkrare än skriftliga eftersom de förvaras i digitala arkiv och därför inte riskerar att tappas bort. Hanteringen av pantbreven blir också mycket enklare för anslutna kunder om de är digitala.

Informationen om vem som har ett datapantbrev i sitt arkiv är sekretessbelagd, men du som är fastighetsägare och har lagfart på fastigheten eller är tomträttsinnehavare kan beställa information om var datapantbreven finns.

Vill du beställa information är du välkommen att kontakta Ägarfrågor hos oss på telefon 026-63 37 00 eller e-post agarfragor@lm.se.

Skriftliga pantbrev som inte är belånade

Om du har skriftliga pantbrev eller inteckningsreverser som inte är belånade kan du konvertera dem till datapantbrev. De placeras sedan säkert i Ägararkivet hos oss på Lantmäteriet och det finns ingen risk för att de tappas bort eller förstörs.

Läs mer om konvertering till datapantbrev

Ingivarnummer

Ingivarnummer används för att de som hanterar många inskrivningsärenden ska kunna få en samlingsfaktura. Banker, kreditinstitut och andra ingivare som hanterar större mängder av ärenden kan vända sig till oss på Lantmäteriet för att få ett ingivarnummer.

Läs mer om ingivarnummer (pdf)