Att leda digitalt förändringsarbete

Digitalisering medför att nya verktyg och nya arbetsuppgifter ersätter gamla. Rutiner och processer förändras ofrånkomligen. Att motstånd till förändringen uppstår är naturligt och vanligt förekommande.

En engagerad ledning som pekar ut vägen, kommunicerar nyttor och lyssnar till medarbetarnas synpunkter är en viktig framgångsfaktor.

Kompetensförsörjning kan vara en utmaning i detta sammanhang. Hur säkerställer man att alla medarbetare och ledare har tillräcklig kompetens när kompetensen dessutom är en bristvara på arbetsmarknaden? Här krävs krafttag av chefer och ledare.

Lika viktigt som det är att uppnå digital kompetens, lika viktigt är det att förstå processen som helhet och hur olika delmoment påverkar användare i efterföljande processteg. Detta är delvis en kompetensfråga men handlar också om att bemanna digitaliseringsprojekt så att alla yrkesgruppers och användares behov lyfts fram. Eventuella stuprör i organisationen behöver luckras upp och nya arbetsytor etableras.

När utvecklingen går rasande snabbt och medborgarnas förväntningar ökar i samma tempo kan det vara svårt att sätta realistiska mål. Om målet ligger alltför långt fram i tiden finns det risk för att målet är irrelevant när det uppnås. Små och korta aktiviteter är därför att föredra. För att veta att man är på rätt väg är det också nödvändigt att testa nya idéer innan de implementeras. 

Detta sätt att arbeta på kan vara svårt att hantera i den kommunala budgetprocessen. För att komma igång är det dock viktigt att börja tidigt, utvärdera nyttor på kort och lång sikt samt att kommunicera nödvändiga förändringar. 

Workshop för framtiden