Att hitta sin startposition

För att få en bra start på digitaliseringsarbetet behöver organisationen hitta sin startposition, dvs beskriva hur långt man har kommit i digitaliseringsarbetet. Genom att göra det blir det enklare att beskriva gapet mellan nuläge och målbild och det blir enklare att ta fram en plan som pekar ut riktningen för fortsatt arbete.

Digital mognad

En organisations förmåga att tillgodogöra sig nyttorna av digitalisering brukar kallas för digital mognad. Det finns flera parametrar som påverkar organisationens digitala mognad. Det handlar bland annat om vad organisationen lyckats genomföra och vilken digital kompetens som finns inom organisationen, men det kan också handla om vilka systemlösningar en organisation har till sitt förfogande, om organisation, ansvar och roller är tydligt definierade och om det finns en kultur som är öppen för förändring och nya arbetssätt. Att skatta organisationens digitala mognad är en del i att hitta sin startposition.

Digibarometern hjälper kommunen att bedöma sin digitala mognad

Lantmäteriets Digibarometer är ett verktyg i form av ett workshopmaterial som hjälper kommunen att bedöma sin digitala mognad. Läs mer här.