BAL och ABT - Nyhetsbrev ABT + BAL 2022:4

Information om kvalitetsärende från SCB

Under rubriken Brister i LINA finns eventuella kvalitetsärenden (övrigt utredningsfall) från SCB. SCB har vid sina statistiksammanställningar identifierat byggnader med troliga felaktiga byggnadsändamål.

Tillsammans har Lantmäteriet och SCB kommit överens om att SCB skick-ar in underlag till Lantmäteriet med uppgifter om dessa eventuella felaktiga ändamål som SCB har identifierat.

Lantmäteriet skickar i sin tur vidare till kommunerna för bedömning och eventuell justering. Om en justering inte är nödvändig kan ärendet stängas utan åtgärd.

Ta del av mer information om kvalitetsärende från SCB.

Skicka in Bilaga 4

Efter avtalsuppföljningen under hösten har vissa av er fått en ny Bilaga 4 utskickad per post. Denna ska skrivas under och skickas tillbaka till oss. Vi vill påminna er om att göra detta så snart som möjligt.

Blåljuskollen

Har din kommun uppdaterade kartor och geodata? Karta och positionering är avgörande verktyg för både larmcentral och uttryckande fordon. På rätt plats, i rätt tid ställer krav på aktuella kommun-data.

Nu finns ett stöd för kommuner att kontrollera den kvalitet som behövs i karta och geodata som visar vilka processer och data som är av särskild betydelse för blåljusverksamheter. MSB rekommenderar kommuner att genomföra Blåljuskollen för att säkerställa att de skapar och uppdaterar de geodata som blåljusaktörerna behöver.

Läs mer om Blåljuskollen.

Grundutbildning i LINA

Har ni en ny kollega på kontoret som ska jobba med LINA? Vi kommer att hålla två grundutbildningar via Skype i vår/sommar. Om ni vill delta, skicka ett mail till ajourhallning-bal@lm.se

Grundutbildningarna kommer att hållas:

  • 8 mars kl. 10-12
  • 31 maj kl. 10-12

Supportens öppettider under jul och nyår

Vecka 51 – Telefontid mån-tor kl. 9-12, övrig tid nås vi via mail.
Vecka 52 – Mailen bevakas sporadiskt.
Vecka 1 – Mailen bevakas sporadiskt.

God jul & gott nytt år önskar BAL-supporten!

Contents of this page may be automatically translated, we take no responsibility for the accuracy of the translation. Feel free to contact our customer support centre if you have any questions.

Read more about our website