På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Driftinformation

Här visas aktuell driftinformation om Lantmäteriets IT-tjänster.

Planerade avbrott

Några gånger varje år genomför vi underhåll av våra IT-tjänster som kräver att tjänsterna stängs ner eller begränsas. Du kan läsa mer om planerade systemhelger nedan.

Övriga avbrott

Om en IT-tjänst behöver stängas ner för service utöver våra planerade systemhelger sker avbrottet alltid utanför våra avtalade öppettider för respektive tjänst.

Du hittar information om alla eventuella avbrott här på vår webbplats.

  • Allmänhetens terminal

    Inga kända driftstörningar. 

  • Systemhelger

    Systemhelger genomförs normalt fyra gånger per år.

    Arbete på kommunikationsnät, servrar och applikationer sker under systemhelger. Det innebär att geodatatjänsterna ska betraktas som stängda eftersom funktionalitet och kapacitet inte kan garanteras. Systemhelgen påbörjas lördag morgon klockan 06.00 och avslutas söndag klockan 18.00.

    Systemhelger 2017

    • 18-19 februari
    • 20-21 maj
    • 16-17 september - OBS! Begränsad systemhelg.
      Under denna systemhelg så kommer ett begränsat arbete att utföras. Merparten av alla system/tjänster kommer att vara tillgängliga som vanligt. Tjänster som är beroende av stordatorn, såsom till exempel pantbrevsssystemet, kommer däremot att vara otillgängliga under helgen.
    • 25-26 november

    Systemhelger 2018

    • 17-18 februari
    • 26-27 maj
    • 15-16 september
    • 24-25 november
  • Driftuppföljning Geodatatjänster

    Läs om tillgänglighet och drift av våra geodatatjänster.

    Mätningarna redovisar hur tjänsterna levererar enligt servicenivå för tillgänglighet. Målet är att ge en representativ bild av drifteffektiviteten för Lantmäteriets geodatatjänster.

    Driftuppföljning

  • FTP

    Inga kända driftstörningar.

  • System för återförsäljare

    Inga kända driftstörningar.

  • E-ansökan fastighetsinskrivning

    Från den 28 november 2014 har E-ansökan den nya webbadressen: https://etjanster.lantmateriet.se/eansokan/login

    För att logga in till E-ansökan måste den nya webbadressen användas.

    Har du lagt in den gamla webbadressen som ett bokmärke eller favorit i din dator? Då behöver du ta bort den och lägga in den nya istället.

Dela den här sidan med andra

Självservice

Självservice

Här har vi samlat e-tjänster, blanketter och annat som underlättar din kontakt med oss.

Självservice

Ändra fastighet

Vill du stycka av eller göra andra ändringar?

Ändra en fastighet genom att till exempel stycka av, dela eller skapa servitut.

Ansök om lantmäteriförrättning

Kartor

Har du upptäckt ett fel i våra kartor?

Vi vill gärna ha in din synpunkt. Fyll i vårt formulär och beskriv vad som är fel.

Anmäl fel i karta

Sociala medier

Skriv till oss på Facebook

Där svarar vi på dina frågor om Lantmäteriets verksamhet, organisation och produkter.

Sociala medier

Inskrivningshandlingar

Beställ äldre inskrivningshandlingar

Här kan du beställa kopior av inskrivningshandlingar från den 1 juni 2008 och framåt.

Läs mer

Mina fastighetsärenden

Har du ett pågående fastighetsärende?

Då kan du med e-legitimation enkelt följa dina pågående ärenden hela vägen fram till färdigt beslut.

Mina fastighetsärenden