På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Yvonne vill få alla att känna sig välkomna

Yvonne Olsson och hennes kollegor i receptionen är Lantmäteriets ansikten utåt mot besökare och de hundratals anställda som varje dag passerar i huvudkontorets foajé. Hon bjuder på ett leende och tar gärna emot ett ”hej” tillbaka.
  –Hur det är att vara trevlig hela tiden? Hur klarar man av att inte vara trevlig!

Det är en kollega som täcker upp för Yvonne när hon tar sig tid till att berätta hur en vanlig vardag ser ut för receptionspersonalen. Ganska snart visar det sig att arbetsuppgifterna är både många och varierande.

Det är Yvonne och två andra kollegor från växeln som samsas om receptionsuppdraget tillsammans med fyra personer från Kundcenter. För Yvonnes del innebär det att hon sitter i receptionen ungefär 2,5 dagar i veckan. Övrig tid bemannar hon växeln.

Yvonne Olsson
Yvonne Olsson är den första person som många besökare möter i Lantmäteriets reception i Gävle.

Dagliga besök från allmänheten

Det händer att det är kö när dörrarna öppnas klockan 8, särskilt om det är anställningsintervjuer på gång eller inbokade besök som vill vara i tid. I receptionen får de då skriva in sig själva medan Yvonne kontaktar den person som besöket ska till. Inskrivningen är viktig för att veta vilka som finns i huset om det skulle hända något. Då går en lista ut till den som är säkerhetsansvarig.

–Om det är stora besök så har vi ofta förberett namnbrickorna. Annars blir det lätt stressigt. Därför är det jättebra om vi får namnlistor i förväg, säger Yvonne.

Förutom bokade besök så kommer varje dag ett par personer ur allmänheten till receptionen. Det kan vara de som vill använda allmänhetens terminal eller personer som vill ha annan hjälp, med till exempel blanketter och då kan Yvonne ta fram sådana. Däremot är det svårare att hjälpa de äldre personer som ibland kommer in för att köpa en karta. Några sådana finns inte länge till försäljning utan där hänvisas personerna till återförsäljare eller till kartbutiken på nätet.

Passerkort till låns

Förutom besöken så ansvarar receptionisterna även för telefonin där de beställer abonnemang, nya anknytningar och sköter den interna telefonkatalogen Marvin med att exempelvis lägga in bilder på nyanställda eller hjälper dem som vill ändra bild. De hjälper också till med hänvisningen för medarbetare som är sjuka, på semester eller hemma för vård av sjukt barn.

En annan uppgift är att låna ut passerkort till anställda som glömt sitt kort. Receptionen hjälper också till med gästinloggningar till nätverket, beställer taxi och förmedlar nycklar till hyrbilar. Snart kommer de även att programmera den nya besöksskärmen som har satts upp på väggen. För dagen är det Lantmäteriets styrelse som hälsas välkommen.

–Den har vi pratat om länge och det känns bra att den är på plats, säger Yvonne som tror att det får besökarna att känna sig extra väl mottagna.

Stortrivs med den personliga kontakten

Innan hon kom till Lantmäteriet för fem år sedan jobbade hon på Telias kontor i Gävle. Hon började på nummerbyrån, gick vidare till telegrafen, försäljningssidan och avslutade på en VIP-tjänst för stora företag.

När Telia-kontoret i Gävle lades ner började hon jobba timmar på Lantmäteriet innan det förvandlades till ett vikariat och sedan en fast tjänst. Kontakten med de människor som hon möter varje dag gör att hon stortrivs.

–Jag har ju jobbat med kunder och kundservice i hela mitt liv och det ligger mig väldigt varmt om hjärtat, säger Yvonne.

Fakta
Namn: Yvonne Olsson
Ålder: 63 år
Bor: Bomhus
Yrke: Receptionist/växeln på huvudkontoret i Gävle
Familj: Singel. Två vuxna barn, sex barnbarn och två barnbarnsbarn. Hunden Petter.
Intressen: Musik och körsång. Motionerar en hel del. Fjällen med skidåkning och tycker väldigt mycket om sport, framförallt ishockey och fotboll!

Dela den här sidan med andra

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

DRK-avtal

Träffar om nya DRK-avtal

Lantmäteriet bjuder in kommunföreträdare till informationsmöten om nya avtalen kring digital registerkarta.

Läs mer om var du träffar oss

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2017? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.