På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Vann "bästa visualisering" med Lantmäteriets data

Ett skogsprojekt vann Hack for Sweden Award 2017 när tävlingen avgjordes i helgen. I kategorin "bästa visualisering" gick vinsten till Johan Carlberg och Robin Thunström som utvecklat en virtual reality-applikation baserad på Lantmäteriets data.

Med appen så visade laget hur man med hjälp av VR kan presentera spatial information och få ett annat perspektiv än i andra typer av media.

Sammantaget var 56 lag och nästan 200 deltagare med i årets Hack for Sweden som arrangerades för fjärde gången.


Lördagens invigning av Hack for Sweden där nästan 200 anmälda deltog.

–Stämningen var väldigt god och präglades av nyfikenhet och kreativitet. Många olika besökare var på plats och däribland från regeringen och deras intresse av att det händer mycket på området öppna data och Innovation är tydligt, säger Stefan Beronius som fanns på plats under helgen som en av Lantmäteriets representanter.

AI och gamification heta trender

I år stod 30 statliga myndigheter och organisationer bakom hacket, som handlar om att med hjälp av myndigheters öppna data skapa nya tjänster och applikationer.

En stor andel av bidragen red på befintliga trender som artificiell intelligens/maskinlärning, gamification och migrationsutmaningar; var finns bostäder och vilka är bristjobben på dessa orter?

Vinnarna i kategorin "bästa nytta för allmänheten" hade en lösning för just detta, berättar Erik Gustafson. Han var på plats som Lantmäteriets dataexpert och hade fullt upp med att lösa de supportfrågor som användarna av våra data kom med.

–Lantmäteriets data var välanvänt bland bidragen, framförallt Topowebbkartan, höjddata och kommunindelning efterfrågades. Kommunindelningen fick man gå omvägen via scb.se för att ladda hem då vi inte har den som öppna data, berättar Erik Gustafson.

Många ville labba med sandlådan

Lantmäteriets "sandlåda" fanns också på plats under tävlingsdagarna och gjorde succé – trots konkurrens från andra upplevelser, berättar Stefan Beronius och Henrik Othén.

–Det var besökare som lekte och labbade en stor del av tiden. Bland annat så försökte ett av de unga lagen bygga ett berg som var så högt att det blev "självregnande" eftersom det tolkades som ett moln av algoritmen!


Lantmäteriets sandlåda lockade många besökare som ville labba och leka. 


Läs mer om tävlingsbidragen

Här hittar du presentationen av bidraget "Ingen gör" som använt Lantmäteriets data.

Dela den här sidan med andra

Spridningstillstånd

Ska du filma eller fotografera från drönare?

Tänk på att du fortfarande behöver spridningstillstånd för att sprida bilder och filmer tagna från luften.

Läs mer och ansök

Digitalt först

Smartare samhällsbyggnadsprocess

Se resultatet från Society hack i Almedalen där deltagarna tog sig an utmaningar kring Digitalt först.

Lantmäteriet i Almedalen 2017

Svensk geoprocess

Geodataspecifikationer på remiss

Från 15 juni till 15 september kan du lämna synpunkter på dokumenten.

Läs nyheten

Kartor

Skriv ut din egen kartbok!

Zooma, panorera, ladda hem och skriv ut din egen kartbok i skala 1:50 000.

Läs mer

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Är det fortfarande aktuellt?
Då kan inskrivningen behöva förnyas senast 2018. Officialservitut berörs ej.

Läs mer