På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Ny lag om skydd för geografisk information från 1 maj – Lantmäteriet övertar ansvarsområden

En ny lag (2016:319) och förordning (2016:320) om skydd för geografisk information kommer att träda i kraft den 1 maj 2016. Regleringen innebär förändringar vad gäller tillstånd för lagring och spridning av geografisk information, samt att ansvarsområden övergår från Försvarsmakten till Lantmäteriet.

Bland annat utgår kravet på databastillstånd. Dessutom begränsas kravet på spridningstillstånd för landgeografisk information. Spridningstillstånd kommer i fortsättningen enbart behövas för information som inhämtats från luftfartyg genom fotografering eller liknande registreringar. Syftet med detta krav på tillstånd, är att i möjligaste mån undvika skada för totalförsvaret.

Lantmäteriet övertar uppgiften från Försvarsmakten

I samband med förändringarna övergår ansvaret för att besluta om dessa spridningstillstånd från Försvarsmakten till Lantmäteriet. Lantmäteriet har också fått möjlighet att utfärda föreskrifter om undantag från kravet på tillstånd.

Många kartor blir fria att sprida

Kravet på spridningstillstånd för en hel del produkter försvinner. Det gäller alla kartprodukter som framställs utan att använda information som inhämtats från luftfartyg.

Några exempel är orienteringskartor, turistkartor, informationskartor samt olika typer av naturinventeringar och områdesindelningar.

Även kraven på databastillstånd gällande sjögeografisk information försvinner. Alla spridningsgranskningar när det gäller Sveriges sjöterritorium utförs liksom tidigare av Sjöfartsverket.

Noggrann ansökan förkortar handläggningstiden

Den som vill ansöka om spridningstillstånd för information inhämtad från luftfartyg hämtar en blankett på Lantmäteriets hemsida. Ansökan ska fyllas i och skickas digitalt till den adress som anges på sidan. Korrekta uppgifter från första början innebär att ärendet kan hanteras snabbare.

Utifrån ansökan gör Lantmäteriet en första bedömning, sedan diarieförs ärendet för att kunna handläggas. En inbjudan till Lantmäteriets filskickstjänst skickas till den som ansöker, med bifogat diarienummer. Den ansökande laddar därpå upp de data han eller hon söker spridningstillstånd för. När ansökningsprocessen är avslutad granskar Lantmäteriet materialet och hanterar ärendet.

Mer information om detta samt ansökningsblanketter kommer att läggas ut på Lantmäteriets hemsida den 1 maj, till dess måste ansökningsinformation enligt nuvarande regelverk ligga kvar.

Dela den här sidan med andra

DRK-avtal

Träffar om nya DRK-avtal

Lantmäteriet bjuder in kommunföreträdare till informationsmöten om nya avtalen kring digital registerkarta.

Läs mer om var du träffar oss

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2017? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer