På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Handbok för inskrivningsärenden nu tillgänglig för alla

Nu finns fastighetsinskrivningens handbok för inskrivningsärenden digitalt tillgänglig även för externa användare. Handboken lever kvar sedan Domstolsverkets tid och följde med när inskrivningsverksamheten flyttades över till Lantmäteriet. Nu har handboken granskats in i minsta detalj och omkring 800 större ändringar har gjorts av innehållet.

– Det är många kunder som har velat ta del av vår handbok elektroniskt och när någon begärt ut hela handboken enligt offentlighetsprincipen har de fått papperskopior. Vi ville inte göra handboken tillgänglig elektroniskt förrän vi kände att kvalitén på innehållet var tillräckligt bra. Vi har lagt ner mycket arbete på att uppdatera handboken under våren, säger fastighetsinskrivningens stabsjurist David Fridh som har lett uppdateringsarbetet.

Bidrar till mer enhetlig handläggning

Handboken är framtagen för fastighetsinskrivningens egen personal som stöd i handläggningen samtidigt som den hjälper till att göra handläggningen enhetlig över hela landet.

– Det känns jättebra att handboken nu är uppdaterad och även tillgänglig för allmänheten – den kan spara tid även för våra kunder. Med handboken kan kunderna få hjälp och stöd att skicka in ansökningar med bättre kvalité vilket innebär snabbare behandling av ansökningarna, säger David Fridh.

Främst för professionella kunder

Handboken innehåller dels en allmän del som behandlar olika juridiska områden inom inskrivning, och dels underkapitel med olika rättsfall samt fastighetsinskrivningens råd och anvisningar. Den innehåller information om de flesta ärendetyper och rättsområden som fastighetsinskrivningen hanterar. Exempelvis handlar ett kapitel om lagfart. Där finns bland annat information om krav på innehållet i ansökan och vilka uppgifter olika förvärvshandlingar ska innehålla. Handboken går igenom vilka formkrav som finns för köp, byte och gåva, bodelningar, arv och testamenten. Den innehåller också information om fullmakter, inteckningar, avtalsrättigheter och stämpelskatt med mera.

– Jag tror att det främst är professionella kunder – banker, mäklare och advokater som kommer att ta del av handbokens innehåll, men kanske även någon privatperson kommer att titta i den, säger David Fridh.

Handboken för inskrivningsärenden

Dela den här sidan med andra

Driftinformation

Den 26-27 maj utför vi arbete på vår webbplats

Webbplatsen kommer vara begränsad då merparten av våra system och e-tjänster inte är tillgängliga.

Läs mer

Kartor

Kartsök och ortnamn

Vill du titta på kartor, söka efter ett ortnamn eller behöver du ta reda på en fastighetsbeteckning?

Använd tjänsten

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.