På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

E-samverkansprogrammet tar vid efter E-delegationen

E-samverkansprogrammet är ett nytt samarbete mellan 14 myndigheter och Sveriges Kommuner och Landsting för fortsatt digital samverkan. Samarbetet inleds den 1 juli och tar vid efter att E-delegationens uppdrag upphört. Programmets kansli placeras på Pensionsmyndigheten. 

Medlemmarnas generaldirektörer utgör styrningen av programmet. Koordinationen för programmet kommer att utgå från ett kansli som placeras på Pensionsmyndigheten. Kansliet kommer att bemannas med fyra årsarbetare.

– Vi får möjligheten att i ännu högre utsträckning påverka den gemensamma digitala agendan och det samarbete som tillsammans gör oss myndigheter effektivare och mer drivna utifrån medborgarens behov, säger Peder Sjölander, Pensionsmyndighetens IT-chef i ett pressmeddelande.

Ett självständigt medlemsdrivet komplement

Till skillnad mot E-delegationen, som var en kommitté på uppdrag av regeringen, så är E-samverkansprogrammet ett självständigt medlemsdrivet komplement till regeringens initiativ inom E-förvaltningsområdet. Samverkansprogrammets syfte är dock detsamma som E-delegationen; Att uppfylla regeringens mål kring en enkel, öppen och effektiv e-förvaltning där medborgaren står i centrum.

Samverkansprogrammet möjliggör större erfarenhets- och informationsutbyte mellan myndigheter, vilket leder till både effektivitet och bättre service till medborgaren.

Lantmäteriets insats

Lantmäteriet har bidragit med aktivt arbete i olika delutskott och expertgrupper inom E-delegationen. Det har handlat om standardiseringsfrågor, verksamhetsarkitektur, IT, informationssäkerhet och juridik.

– Jag tycker att det känns väldigt bra att man så snabbt kunnat arbeta fram ett gemensamt program för att fortsätta det samarbete som vuxit fram inom E-delegationen. Viktiga arbeten kring digital samverkan, juridiska förutsättningar och livshändelser kommer att fortsätta. Det viktigaste som vi har uppnått tycker jag är att olika myndigheter ser till helheten istället för bara till den egna myndigheten, säger utvecklingsdirektör Anna Eriksson, Lantmäteriets representant i E-delegationens arbetsgrupp.


Anna Eriksson

Medlemmar i e-samverkansprogrammet idag

Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Centrala Studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Jordbruksverket, Lantmäteriet, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, Polismyndigheten, Riksarkivet, Skatteverket, Tillväxtverket, Transportstyrelsen, Tullverket och Sveriges Kommuner och Landsting.

Dela den här sidan med andra

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

DRK-avtal

Träffar om nya DRK-avtal

Lantmäteriet bjuder in kommunföreträdare till informationsmöten om nya avtalen kring digital registerkarta.

Läs mer om var du träffar oss

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2017? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.