På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

E-ansökan har tangerat 100 000-gränsen!

För drygt tre år sedan startade Lantmäteriet E-ansökan för inskrivningsärenden, främst lagfarter och inteckningar. Tjänsten vänder sig till professionella ingivare och antalet användare har sakta men säkert ökat. Nyligen kom ansökan nummer 100 000 in till fastighetsinskrivningen. Den lämnades in av Inger Johansson på Handelsbanken i Tomelilla.

Inger Johansson
– Det är jättesmidigt att
använda E-ansökan, säger
Inger Johansson på
Handelsbanken i Tomelilla.

– Det är jättesmidigt med E-ansökan, vi är alla så nöjda. Vi sparar absolut tid genom att vi nu slipper skicka pappershandlingar mellan oss och Lantmäteriet. I förlängningen sparar vi också porto och kuvert. Det är mindre risk för att det blir fel. Om vi missar att fylla i någon uppgift i samband med att vi gör ansökan uppmärksammas vi direkt på detta. Ansökan godkänns inte i systemet förrän alla nödvändiga uppgifter är ifyllda, säger Inger Johansson.

Handelsbanken i Tomelilla anslöt sig till E-ansökan för cirka 1,5 år sedan, alla ansökningar som skickas in från banken sker numera digitalt.

– Jag kan inte tänka mig något annat sätt att jobba, det här fungerar fantastiskt bra. Jag har dock några önskningar om förbättringar bland annat i samband med utbyte av pantbrev. Vi kan inte alltid nyttja alla pantbrev då vi måste hålla oss inom 85 procents belåningsgrad mot säkerhet i bostadsfastighet. Det vore bra om utbytet av pantbrev kunde ske direkt i E-ansökan istället för som idag då vi måste hämta ut en blankett på papper i det gamla systemet, säger Inger Johansson.

Användarna är de bästa kravställarna

Mats Snäll, utvecklingschef på Lantmäteriets division Fastighetsinskrivning, är mycket nöjd med hur utvecklingen har varit för E-ansökan.

Mats Snäll
– Det pågår ett kontinuerligt
arbete med att göra
E-ansökan smidigare och
enklare för kunden att
använda, säger Mats Snäll.

– Det pågår kontinuerligt ett arbete med att göra tjänsten ännu smidigare och enklare. Användarna är de bästa kravställarna och vi försöker tillgodose deras behov. Jag är jättenöjd och känner mig stolt över tjänsten, säger Mats.

En naturlig utveckling i framtiden är att göra E-ansökan tillgänglig även för privatpersoner, idag finns det en del begränsningar i de författningar som gäller. Lantmäteriet har lämnat in ett ändringsförslag som kan öppna för möjligheten att även privatpersoner kan skicka in sina ansökningar digitalt.

4 000 användare

Enligt Gunilla Tosteby, som har det yttersta ansvaret för Lantmäteriets E-tjänst för inskrivningsärenden, är idag 63 professionella ingivare anslutna till tjänsten. Det är banker, mäklare och advokatbyråer, tjänsten har totalt cirka 4 000 användare. Cirka 15 procent av alla ansökningar som kommer in till fastighetsinskrivningen är idag digitala.

Gunilla Tosteby
– Nästa år räknar vi med
att cirka 20 procent av alla
ansökningar som kommer
till fastighetsinskrivningen
sker via E-ansökan, säger
Gunilla Tosteby.

– Nästa år siktar vi på att komma upp till 20 procent. En ökning av antalet E-ansökningar ger en positiv effekt på våra handläggningstider då de inte behöver ärenderegistreras. Dessutom är underlagen redan inskannade hos ingivaren så att vi inte behöver ha en tidsödande hantering av originalhandlingar. Kvalitén i informationen blir också högre vilket bidrar till bättre och snabbare handläggning, säger Gunilla.

Dela den här sidan med andra

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

DRK-avtal

Träffar om nya DRK-avtal

Lantmäteriet bjuder in kommunföreträdare till informationsmöten om nya avtalen kring digital registerkarta.

Läs mer om var du träffar oss

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2017? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.