På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Uppgradering av ekonomisystem påverkar handläggningstiden för skriftliga pantbrev

Lantmäteriet genomför en uppgradering av vårt ekonomisystem. Under perioden 9-17 mars kommer det därför att ta längre tid att få ditt skriftliga pantbrev, men även hanteringen av autogirobetalningar påverkas.

Du som betalar via faktura 

Under den angivna perioden, 9-17 mars, kommer det att det ta längre tid att få ditt skriftliga pantbrev skickat till dig alternativt att få ditt datapantbrev lagt i ägararkivet.

Du kan fortfarande skicka in ansökningar i inskrivningsärenden under den här tiden, och vi handlägger som vanligt. Fakturan som följer med ett beslutat inskrivningsärende kommer att ha ett senarelagt faktura- och förfallodatum. För fakturor som redan skickats ut gäller att fakturan måste vara betald senast den 3 mars för att pantbreven ska hanteras före uppgraderingsperioden. Betalningar efter 3 mars innebär att pantbreven hanteras från och med 27 mars.

Du som betalar via autogiro

För dig påverkas hanteringen av autogirobetalningar under samma period. Vi handlägger alla inskrivningsärenden som vanligt, det vill säga underrättelser, vilandebevis och pantbrev skapas och skickas alternativt läggs i era arkiv utan påverkan.

Autogirodragningen sker enligt den här tabellen:

Utsändningsdatum på expeditionsnotan Autogirobetalningen dras från kontot den
6 mars 17 mars
7 mars 20 mars
8 mars 21 mars
20 mars* 22 mars

*För expeditionsnotor som skickas från den 9 mars - 17 mars kommer samtliga att ha utsändningsdatum den 20 mars.

Dela den här sidan med andra

Driftinformation

Den 26-27 maj utför vi arbete på vår webbplats

Webbplatsen kommer vara begränsad då merparten av våra system och e-tjänster inte är tillgängliga.

Läs mer

Kartor

Kartsök och ortnamn

Vill du titta på kartor, söka efter ett ortnamn eller behöver du ta reda på en fastighetsbeteckning?

Använd tjänsten

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.