På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 
[2016-12-29]

Årets geografilärare gör lektionerna roliga med GIS

Det råder milt kaos på Mälarhöjdens skola i Stockholm. Det pågår en HBTQ-certifiering av skolan och idag är det konferens och utbildning i normkritik. När den är klar är skolan en av de första som får den certifieringen. Det är inte bara HBTQ-certifieringen som gör skolan unik. Här jobbar också årets geografilärare.

Årets geografilärare heter Åsa Colliander Celik och hon anser att geografilektionerna blir både roligare och bättre med GIS.
–Genom att göra fältstudier med GIS kommer man åt många av förmågorna i kunskapskraven samtidigt, till exempel att analysera geografiska mönster, säger hon.
Just den här dagen är den röda tunnelbanelinjen som bland annat går till Mälarhöjden helt utslagen på grund av ett elfel. Det gör det svårt att ta sig ut till skolan utan bil eftersom tunnelbanan är den enda kollektiva länken som går raka vägen.
–Tunnelbanan är en sårbar plats i närområdet, säger Åsa Colliander Celik och drar genast paralleller till sin egen undervisning där eleverna i nian har gjort just fältstudier av sårbara platser med hjälp av GIS. En av fältstudierna har till och med blivit filmad av Skolverket.
–En sårbar plats, är en plats som är särskilt känslig för risker eller en plats där konsekvenserna skulle bli väldigt svåra om något skulle hända.
Åsa ger som exempel knutpunkter i trafiken och låglänta platser som riskerar att bli översvämmade.


Åsa Colliander Celik anser att geografilektionerna blir både roligare och bättre med GIS. 
Foto: Pernilla Wahlman

Risker vid Slussen

När niorna på Mälarhöjdens skola skulle göra fältstudier valde några av dem att åka till Slussen för att titta på vad det fanns för risker där. För att kunna visa att platsen verkligen var sårbar måste eleverna använda olika verktyg.
–De fick undersöka, titta och jämföra kartan med verkligheten, intervjua människor och leta på andra källor än just de som fanns på platsen, säger Åsa Colliander Celik.
Efter fältstudierna fick eleverna sätta ihop en presentation som de redovisade för klassen. Killarna som valt Slussen konstaterade att det var en väldigt sårbar plats.
–Man kan säga att det är Stockholms flaskhals eller getingmidja. Mycket trafik rör sig där, det är tunnelbana, det är bussar och det är båtar, därför är det sårbart, säger de när de redovisar.

Gick grundligt till väga

GIS, Geografiska informationssystem, är numera inskrivet i de nya kurs- och ämnesplanerna i geografi. Genom GIS ska eleverna kunna samla in, bearbeta, analysera och visualisera data, men så var det inte när Åsa började som lärare. Istället var det hon själv som valde att fördjupa sig i informationssystemet.
–Det började med att jag försökte lära mig mer om GIS eftersom jag inte riktigt visste vad det var. Jag gick grundligt till väga: Under sommaren läste jag det mesta jag kunde hitta och jag gick en online-kurs om GIS som anordnades av Penn State University, säger Åsa Colliander Celik och tillägger att för att få eleverna att förstå hur det fungerar brukar hon börja med enkla appar.
–Vi pratar mycket om Pokemon, hur den appen och andra stora appar är uppbyggda. Jag vill att eleverna ska bli medvetna om hur företag marknadsför sig. Vad det innebär om man berättar sin platsinformation och vad som kan hända med den informationen.

Behöver inte vara krångligt


Som lärare brinner Åsa för att utveckla
SO-undervisningen och göra den aktuell och
intressant för eleverna.
Foto: Pernilla Wahlman

Åsa Colliander Celik tror att en del lärare är rädda för att använda GIS i undervisningen eftersom de antar att det svårt och krångligt, men det behöver det inte alls vara, menar hon.
–Man behöver ingen avancerad teknisk utrustning – det räcker med en surfplatta, en dator eller en smartphone. Det finns också många användbara appar i gratisversioner.
Åsa använder fältstudier med GIS i såväl årskurs sju, åtta som nio. Sjuorna har fått göra en fältstudie under temat lag och rätt. Då har de fått välja ett område och sedan åkt dit och undersökt det och titta på hur tryggheten ser ut och på vilket sätt platsen kan göras tryggare. I åttan handlar fältstudierna om hur man skapar en hållbar kommun.
–Det är viktigt att jämföra kartan med verkligheten. I fältstudierna kan eleverna använda sina smartphones eller surfplattor och ladda ner kartor på dem.
Åsa menar att det finns stora vinster med att använda digitala kartor.
–Det är mycket lättare att förstå lägen och relationer mellan platser när man kan zooma in och ut i kartan, säger hon.
Åsa har även använt sig av GIS i religionskunskap.
–Jag delade in eleverna så att de fick tillhöra en av två olika religioner. De fick vara hinduer eller buddister och sedan fick de använda en mapmaker interactive för att ta fram hur religionsutbredning såg ut i olika länder, berättar Åsa som gav eleverna i uppgift att i Google maps välja ut det land där de tyckte att de hörde hemma.
–Många valde det land där majoritetsreligionen var den de tillhörde, medan andra tänkte lite annorlunda och valde till exempel England och menade att de emigrerat.
Det går med andra ord att använda GIS på många olika sätt i undervisningen. Just nu håller Åsa också på att skriva en lärobok tillsammans med en kollega. Hon har brinner för att utveckla SO-undervisningen och göra den aktuell och intressant för eleverna. Det kanske inte är så konstigt att hon utsetts till årets geografilärare.
–Det känns väldigt fint att få priset, säger Åsa som tog emot utmärkelsen vid en ceremoni den nionde november.

Dela den här sidan med andra

Geodesi

GNSS-seminariet 2017

Den 24-25 oktober anordnar Lantmäteriet GNSS-seminariet 2017.

Läs mer

Fastigheter

Upphävande av förordnande enligt plan- och bygglagen, PBL

Har du fått brev från oss gällande en ändring i Plan- och bygglagen? Vill du veta vad det innebär för dig?

Läs mer

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

Kartor

Har du upptäckt ett fel i våra kartor?

Då vill vi gärna få in din synpunkt!

Skicka synpunkt

Öppna data

Ladda ner historiska ortofoton gratis

Nu släpper vi ett rikstäckande lager av historiska ortofoton som öppna data.

Ladda ner bilderna

Kartor

Skriv ut din egen kartbok!

Zooma, panorera, ladda hem och skriv ut din egen kartbok i skala 1:50 000.

Läs mer