På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Medborgarfokus när Lantmäteriet bjöd in FN-organisation

Användaren i centrum istället för lagar och förordningar. Det är en tydlig trend inom landadministration, att döma av FN:s Working Party Land Administration i Uppsala i slutet av förra veckan. Men idéerna om e-förvaltning kräver politiskt stöd för att bli verklighet.

– De diskussioner vi fört innebär goda möjligheter att påverka landadministrationen i ECE-länderna i riktningen från regel- till medborgarorienterad. I kristider lyssnar man gärna till experter och jag är övertygad om att vårt möte kommer att få mycket stor betydelse, menade Gulnara Roll som är chef för FN-organet UN ECE:s enhet för landadministration och bostadsbyggande.

Temat för workshopen var e-förvaltningslösningar och hur de kan göra det möjligt för ansvariga myndigheter inom landadministration att bistå samhället på snabbare och enklare sätt. Förenklad handel med fastigheter, effektiviserad hantering av lagfarter och andra inskrivningsärenden samt moderna sätt att sköta register och sprida fastighetsinformation ligger högt uppe på UN ECE:s dagordning.
– Vi har fått se ett antal olika, individuella lösningar på likartade problem här i Uppsala. Trettiofem av totalt 56 av våra medlemsnationer deltog men det finns möjligheter att påverka även dem som inte kunde delta, sa Gulnara Roll.
– Fast egendom är viktigt för makroekonomin. Genom bättre service, flexibilitet, interoperabilitet mellan register och organisatoriska förändringar där det behövs kan vi bidra till att Europa återhämtar sig.

Gulnara Roll
Gulnara Roll är chef för UN ECE och konstaterade att deltagarna fått se många bra exempel på hur e-förvaltning används i landadministration.

Ändrar lagar för fler e-tjänster

Kestutis Sabaliauskas som är generaldirektör för litauiska Centre of Registers, berättade att landet nu befinner sig på plats trettio i internationella rankningar gällande e-förvaltning.
– Vi kommer att klättra eftersom vi fått ett antal nya lagar på plats som ska underlätta fler e-tjänster via vår portal. Vi har ökat från femhundra till 27 000 enbart professionella användare sedan vi började med offentliga elektroniska tjänster för fastighetstransaktioner.
– Tidigare var medborgare tvungna att besöka vår myndighet minst två eller tre gånger. När de lämnade en skriftlig ansökan om transaktionen, för att hämta dokument rörande transaktionen, vid ansökan om registrering av den förvärvade fastigheten och så vidare, berättade han.

Involverar användarna

I Storbritannien ansvarar Her Majesty’s Land Registry för registerhållning gällande ägande av mark i England och Wales.
– Sjutton av våra mest använda dokument finns tillgängliga elektroniskt i vår portal, varav tre erbjuder helt automatiserad registrering. Med hjälp av en kommitté tar vi fram nya e-tjänster, ibland förbättrar vi och ibland avvecklar vi. Det viktigaste vi lärt oss är att utveckla våra e-tjänster tillsammans med användarna för att inte hamna fel. Det är långt ifrån alla idéer som lämnar ritbordet, sa Katie Gordon-Smith, som är marknadschef.

Katie Gordon-Smith
Att utveckla e-tjänster utan samarbete med användargrupper är dömt att misslyckas, menade Katie Gordon-Smith från Her Majestys’s Land Registry, England.

Slutar med papper

I Danmark har man slängt ut papperen helt och hållet. 
– Få ärenden berörs överhuvudtaget av människohand, vilket förstås är en stor besparing. Att registrera en inteckning kunde förr ta många månader, nu sker det automatiskt och på sekunden, berättade Joy Winter, domare vid danska Tingslysningsretten som är inskrivningsmyndighet.
– Du kan aldrig kommunicera för mycket med användarna, och du kan inte undvika en inkörningsperiod. Vårt exempel kan användas av andra länder och andra myndigheter, under förutsättning att det går att använda en digital signatur baserad på personnummer, sa hon.

Joy Winter
I Danmark hanteras inga inskrivningsärenden i pappersform, berättade domaren Joy Winter.

”Bra erfarenhetsutbyte”

– Det har funnits en röd tråd i det här WPLA-mötet, det blev också ett väldigt bra forum för att fånga upp och dra nytta av våra olika erfarenheter på området, säger generaldirektör Bengt Kjellson, generaldirektör för Lantmäteriet som bjudit in till arbetsmötet.


Fakta

WPLA-mötena anordnas två gånger om året av FN:s ekonomiska kommission för Europa, UN ECE, men täcker förutom Europa hela det forna Sovjet, samt USA, Kanada och Israel. Målet är att förbättra landadministrationen i regionerna. Man vill stärka besittningsskyddet, förbättra fastighetsregister och främja hållbar markanvändning.

 





Dela den här sidan med andra

Driftinformation

Den 26-27 maj utför vi arbete på vår webbplats

Webbplatsen kommer vara begränsad då merparten av våra system och e-tjänster inte är tillgängliga.

Läs mer

Kartor

Kartsök och ortnamn

Vill du titta på kartor, söka efter ett ortnamn eller behöver du ta reda på en fastighetsbeteckning?

Använd tjänsten

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.