På Lantmäteriets webbplats används kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig som besökare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor och hur vi använder dem.

 

Hantera pantbrev

Vi på Lantmäteriet ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten genom Pantbrevssystemet och samarbetar med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag. Om du till exempel vill ansöka om ett nytt pantbrev, om ditt skriftliga pantbrev har kommit bort eller om du vill konvertera ett skriftligt pantbrev till ett datapantbrev, kan vi hjälpa dig.

Ett pantbrev är ett bevis på att det finns en inteckning i fastigheten. Pantbrev kan utfärdas både i pappersform och som datapantbrev (digital form). Idag är det vanligast att man ansöker om datapantbrev, både av säkerhetsskäl men också för att alla stora banker är anslutna till pantbrevssystemet. Om du har skriftliga pantbrev kan det vara klokt att byta ut dem mot datapantbrev, för då riskerar du inte att värdehandlingen försvinner eller förstörs.

 

Har du frågor? Då är du välkommen att kontakta oss på 0771-63 63 63 (tonval 2) under vardagar mellan 09.00-16.00. 

Dela den här sidan med andra

Samfälligheter

Årsmöte i din samfällighetsförening?

Har ni ändrat styrelsemedlemmar eller fastställt nya stadgar? Ändringar i föreningen ska anmälas till oss.

Läs mer

Taxeringsuppgifter

Dags att deklarera?

Har du sålt en fastighet under 2017? Så här tar du reda på fastighetens ingångsvärde.

Läs mer

Planera i samverkan - spara resurser

Redovisa era planer för Flygfoto och laserskanning

Kommuner och övriga organisationer - Varför dubbeljobba om vi kan samarbeta?

Läs mer om tjänsten där ni kan bidra.

Förnyelselagen

Har du ett avtalsservitut som är äldre än 50 år?

Vi tänker städa Fastighetsregistret. Begär förnyelse om du vill ha kvar ditt gamla servitut.

Läs mer